van NGF naar EGA handicap

Met ingang van 1 januari 2016 zal de NGF handicap worden afgeschaft. Iedereen krijgt een EGA handicap waarmee ook op onze golfbaan qualifyingkaarten kunnen worden gelopen.

Dit zal in de volgende stappen gebeuren:

1 januari 2016

Bij de NGF:

• Van een speler met zowel een EGA als een NGF handicap blijft het EGA handicap staan.
  • Van een speler met alleen een NGF handicap wordt de EGA handicap tijdelijk op 54 gezet.
  • Voor iedereen komt de NGF handicap te vervallen

Bij de Golfvereniging:

• Hier vinden nog geen wijzigingen plaats.
  • Er kunnen tijdelijk geen qualifyingkaarten op onze baan worden ingeleverd.

Half januari 2016

• De handicapcommissie ontvangt de formule voor het omzetten van de NGF handicap naar de EGA handicap.
  • De nieuwe course- en sloperating worden verwerkt in de software.

Voor 1 februari 2016

De handicapcommissie gaat voor alle spelers op basis van de ontvangen formule de NGF handicap omrekenen naar de nieuwe EGA handicap.

• Voor spelers die alleen een NGF handicap hebben wordt deze nieuwe EGA handicap bij ons in de administratie ingevoerd.
  • Voor spelers met een EGA en NGF handicap zal in principe de EGA handicap ongewijzigd worden gebruikt.
  • In bepaalde gevallen zal de handicapcommissie gaan beoordelen of de bestaande EGA handicap wordt gehandhaafd of dat de omgerekende NGF handicap zal worden gebruikt.
  • De nieuwe handicaps worden naar de NGF verzonden.

Begin februari 2016

De vereniging ontvangt van de NGF de nieuwe tabellen met het playinghandicap en de startdatum waarop met de EGA handicap qualifyingkaarten kunnen worden ingeleverd op de Par-3 banen.

Voor de baan in Weesp kunnen de nieuwe tabellen, voor spelers met een EGA handicap, leiden tot een verandering in het aantal slagen dat de speler mee krijgt.
Spelers met alleen een NGF handicap krijgen een nieuw EGA handicap maar het aantal slagen mee in Weesp zal niet wijzigen.

PS Op 29 februari ontvingen wij van de NGF onderstaand bericht als toelichting op de wijziging.

Nieuws van NGF over EGA Handicap Systeem