Derde speeldag maakt al veel duidelijk

De NGF Voorjaarscompetitie 2024 is van start gegaan. Op de vrijdagen van 5 april tot en met 10 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Deze week speelden de vijf teams deze week hun derde competitiewedstrijd in onstuimige weersomstandigheden en najaar achtigetemperaturen. De resultaten wijzen uit dat er teams met kop en schouders bovenuit steken en andere maar moeilijk tot het scoren van wedstrijspunten kunnen komen.

Team 1-18 van Ronald Janzee en Roland Tiemessen stonden voor hun tweede optreden van het seizoen in poule C553, dit keer bij gastheer Ookmeer 2 en tegen middenmoter AMVJ 1. Hoe dat is gegaan lezen jullie weer in een bijdrage van onze vaste verslaggever ter plaatse en co-teamcaptain Roland Tiemessen. De andere wedstrijd in deze poule tussen Mariënweide 1, en Weesp 1-18 concurrent, De Zandvoortse 2 eindigde in een 15-7 zege voor De Zandvoortse.
Volgende week kan het team van Ronald en Roland definitief afstand nemen van de concurrentie door bij De Zandvoortse 2 af te rekenen met de laagvlieger en puntloos onderaan staande Mariënweide 1.

Team 1-36 van Max Dolfin speelde 'vriendschappelijk', zoals gememoreerd in het vorige verslag, in Voorschoten onder erbarmelijke omstandigheden tegen koploper AMVJ 1. Het team van Max toonde karakter en een sterk herstel van de eerder opgelopen klappen. Nipt moest het de zege aan AMVJ laten met 10-8, voorwaar een puike prestatie en een opsteker voor de seizoen afsluiter van volgende week tegen  Voorschotense 2 bij de Vijf Margen in Noordwijk.

Team 2-18 van Bram van der Burg kon het herstel tegen Oegstgeester 3 van vorige week, na de desastreuze seizoen opening tegen De Kieviten geen vervolg geven. Het werd dus afhaken i.p.v. aanhaken. Een teleurstellende prestatie tegen Zeegersloot 3, 15-7 verlies,  zal teamcaptain Bram aan het denken zetten voor volgend seizoen. Doorselecteren zal het credo zijn, waarbij prestaties uit het verleden niet meer als garantie voor de toekomst kunnen gelden.
Voor een sfeerverslag verwijs ik je naar, ook bij dit team, de vast meereizende en meespelende reporter 'Crea Gea'.
De wedstrijd tussen de twee andere poulegenoten, die van Oegstgeester 3 tegen Ookmeer 4 eindigde in een eclatante zege, met 16-6, voor Ookmeer 4. Voor Bram zijn team is er misschien het geruststellende idee dat er volgende week, als gastheer/vrouw, geen punten kunnen worden verspeeld. Hierdoor zou de uitgangspositie op de laatste speeldag, in Oegstgeest tegen Ookmeer 4 wel eens een bevrijdende kunnen worden, mits er dan gewonnen wordt.

Team 3-18 van Peter Jager en Ad de Rijk speelde niet deze week, als gastheer/vrouw, maar zag de concurrentie (Nieuwegeinse 2) in Weesp dichterbij kruipen middels een verpletterende zege met 21-1 op het povere Schaerweijde 1 uit de Zeiseter bossen. De officiële uitslag van de andere wedstrijd, tussen Hoenderdaal 2 en ’t Jagerspaadje 1, was bij het ter persen gaan van dit begeleidend schrijven nog niet bekend door een elektronische storing bij het bondsbureau van de NGF.
Volgende week kan het team van het captainstandem Peter en Ad een reuze stap naar het kampioenschap zetten door in Nieuwegein tegen het nog puntloze Hoenderdaal 2 te doen wat het tot nu toe elke week doet : Winnen !

En ook deze week is de ‘uitsmijter van de week’ weer voor rekening van het Team 4-18 van Beat. Deze week moest de tot dan toe enige echte concurrent, het arme Ter Specke 1, er aan geloven: eindstand 15-7. Bulkend van het zelfvertrouwen zal Beat zijn team zich gaan prepareren voor de volgende klus, Zeegersloot 4 uit Alphen aan de Rijn, bij gastheer/vrouw Uithoorn in de gelijknamige plaats. Winst betekent vrijwel zeker het kampioenschap in deze poule C563.

Drie van de vijf teams staan er (zeer) goed voor en twee teams belabberd maar nog wel kansrijk om het vege lijf te redden.
Wij houden je zoals gebruikelijk geïnformeerd de komende weken m.b.t. de resultaten van onze NGF Voorjaarscompetitie teams.

Clean sheet of... toch niet?

De mooie overwinning in de vorige ronde bleef afgelopen week nog lang hangen in het collectieve geheugen van Weesp 1-18. Maar zeven nachten slapen verder wist iedereen dat harde sportwetten op de loer liggen als mogelijke hoogmoed in de hoofden sluipt en tot de onvermijdelijke val leidt. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, dus met de voetjes stevig op de grond bereikte de diverse spelers druppelsgewijs de speellocatie van de tweede speelronde; Sportpark Ookmeer met als tegenstander AMVJ.

Vooraf bekropen ondergetekende diverse gevoelens en gedachten. Van jongs af aan werd er gevoetbald op de vele velden in Amsterdam en omgeving. Hierbij werd ook menige wedstrijd gespeeld op Sportpark Ookmeer en in combinatie met diverse personen die vooraf wisten te melden dat de golflocatie maar zozo is, betrad ik zonder enige verwachting het sportpark. We werden keurig ontvangen met een lekkere bak koffie met een plak natte cake en kregen aansluitend de laatste instructies over de reglementen in de baan. Gemiddeld is iedere gastspeler bij de uitleg van alle regels na drie zinnen de draad kwijt, maar braaf luisterden we de informatie en liepen aansluitend naar de diverse startholes. Vandaag opnieuw Shotgun, zo konden we lekker doorlopen op deze baan met diverse par 3 én par 4 holes.

De singles verliepen werkelijk fantastisch voor Weesp 1-18; helaas kon Jos zijn partij niet winnen (2 down) maar tegen een 4.5-handicaper was dat absoluut een topprestatie (chapeau Jos!). De andere singles werden stuk voor stuk gewonnen, soms met duizelingwekkende cijfers (Hans 5-0, Roland 7-1, Ronald 3-2, Gert 5-3 en Charl 7-1). De toon was gezet en ondanks de vele druppels uit de lucht, liep Weesp 1-18 met een grote glimlach door de baan.

Aansluitend werden de greensomes gespeeld. Ook hier liet Weesp zich van haar beste kant zien. Jos/Hans streden zeer dapper tegen een tegenstander met individueel lagere handicaps. Maar laat de tegenstander vooral die lagere handicaps houden, Jos en Hans trokken aan het langste eind met een 4-1 overwinning. Dan het co-captainsteam, Ronald en Roland. Ook zij gingen als jonge veulens door de baan en scoorden er driftig op los. Bij een 5-0 tussenstand duizelde het de tegenstander en werd even gas teruggenomen. Het stapje terug was slechts tijdelijk, de overwinning werd met 6-2 ferm over de streep getrokken. En dan last-but-not-least de twee overgebleven wonderboys uit Weesp, onze senioren Gert en Charl. Ook zij vulden elkaar vandaag perfect aan. Waar Charl het lengtewerk voor zijn rekening nam, waren de fijne handjes van Gert goud waard om ook deze partij in het voordeel van Weesp te beslechten.

Voor de oplettende lezer, Weesp won dus 8 van haar 9 partijen en verdiende ook nog eens 2x2 bonuspunten waarmee de eindstand uitkwam op 20-2. Toen we na de wedstrijd vernamen dat AMVJ per ongeluk een speler – de tegenstander van Jos – had ingezet die qua handicap niet had mogen invallen, concludeerden we dat Weesp 1-18 eigenlijk een clean sheet noteerde. De wedstrijduitslag werd er niet meer door veranderd, de uitslag was al meer dan bevredigend.

De andere wedstrijd in de poule (De Zandvoortse - Mariënweide) eindigde trouwens in 15-7. O ja, is mijn beeld van Sportpark Ookmeer veranderd na de golfwedstrijd van vandaag? Absoluut! Golfbaan Ookmeer is uitdagend, heeft natuurlijk veel brede fairways waardoor de baan vergevingsgezind is, maar deze is ook uitdagend genoeg om gewoon een leuk rondje golf te lopen. En als je wint wordt het natuurlijk nog leuker. Dus hoop ik dat de baan ook volgende week achteraf als heel leuk beoordeeld kan worden. Dan spelen we tegen Mariënweide op The Dunes in Zandvoort.

Tot volgende week,

Roland Tiemessen

Kieviten

Kieviten zijn weidevogels die uitstekend tegen regen en kou kunnen. Dit verslag gaat echter over Golfclub De Kieviten uit Wassenaar alwaar Weesp 2-18 op vrijdag 19 februari haar derde wedstrijd speelde in de Voorjaarscompetitie 2024.
Op weg naar deze baan werden we in de 50 minuten durende rit al getrakteerd op wat heftige regenbuien, dus dat beloofde niet veel goeds. En ja hoor, aangekomen op het parkeerterrein eerst de auto uitgeladen, de golfspullen in orde gemaakt (was heel even droog) en toen op weg naar het clubhuis werden we getrakteerd op opnieuw een stortbui van jewelste, waardoor Yvonne Tuin en ondergetekende drijfnat achter een kopje koffie daar konden plaatsnemen. Na de gebruikelijke formaliteiten ging het circus van start met wisselende resultaten.

We speelden tegen het team van Zeegersloot. De singles leverden voor Hans, Bram en Yvonne de volle buit op met daartegenover het verlies van Gerard, Carlos en mijn persoontje. Omdat de aantal gewonnen holes ook gelijk waren kregen we toch nog één extra matchpunt.

De stevige wind deed de ballen die eerst kaarsrecht gingen, plotseling ombuigen naar links of rechts. Geen wonder als je maar 8 kilometer van de kust zit.

Op deze wonderlijke baan, waar een aantal holes elkaar kruisten, was het hier en daar even puzzelen waar de vlag stond of waar we (ondanks de goede bewegwijzering) naar toe moesten. Gelukkig waren er genoeg Kieviten in de baan te spotten om ons de weg te wijzen.

Mijn ochtendsessie verliep niet geheel volgens plan. Wel lekker gespeeld maar pech en een paar mislukte chips, ergo, mijn tegenstandster was gewoon beter.

‘s Middags gespeeld met mijn golfmaatje Yvonne Tuin. Dat ging in eerste instantie voorspoedig, maar helaas werd er op het nippertje verloren.

Gedurende de hele dag regen, buien en nog eens regen, afgewisseld door een paar tellen droog.
En je raadt het al, toen we klaar waren stopte de regenbuien en brak zelfs de zon door!

Daarentegen in het clubhuis wel weer genoten van het gezellige drankje, het uitwisselen van de ervaringen van de dag en andere gesprekken. Zoals gebruikelijk heeft het team Weesp weer het laatst de zaal verlaten. Was toch wel weer gezellig!

Volgende week is team Weesp gastheer/vrouw en dan maar hopen dat we nu eindelijk eens een beetje goed weer hebben!

Gea Noë

Verslag Team 4-18

Bij Zeegersloot, op de mooie par-3 parkbaan, tegen Ter Specke 1 uit Lisse.
Wij staan na twee speeldagen en twee overwinningen van elk 18-4 met 4 matchpunten en een totaalscore van 36-8 riant bovenaan in Poule C563.

Bij aankomst vroeg in de ochtend lieten onze gastheren opgewekt weten dat de baan eigenlijk onbespeelbaar is, maar dat een baancommissaris in zijn oneindige wijsheid besloten heeft toch te spelen omdat het een competitiewedstrijd betreft. Na onze wedstrijd ging de baan om ca. 14.00 uur dicht. Begrijpelijk want de baan was één groot tijdelijk water(ballet) en/of met hoog gras. De (grote) greens waren wel OK.

De wedstrijd was verder weinig opwindend. Ik sleepte me ziek door de baan, speelde mijn Single (voor de derde keer na een riante voorsprong) gelijk en won de Greensomes samen met Ruud Andringa.
Onze nummers 1 en 2 (Iwan en Wim) verloren alles, zowel Single als Greensomes. De resterende drie Singles, met Wilfried, Paul en Ruud wonnen we, net als twee van de drie Greensomes. Uitslag 15-7; competitie totaal: 6 wedstrijdpunten, 51-15.

Soms moet het ook meezitten. De tweede Greensomes, met Paul en Wilfried, stond bij de afslag op de laatste hole 1-1. De tegenstanders missen hun 50 cm putt en mijn vrienden winnen daardoor de hole 2-1 ! Als de tegenstander die putt wel had gemaakt dan verliezen wij de hole en wordt de einduitslag van de wedstrijd wel gelijk : 11-11. Ik ga het niet allemaal uitleggen, maar het heeft te maken met gewonnen holes, matchpunten en bonuspunten. Voor zover de mythe van de meritocratie.

Vrijdag a.s. nog één wedstrijd te gaan. Ik vrees dat wij promotie haast niet meer kunnen ontlopen.

Groet en tot volgende week bij Uithoorn tegen de gastheer van vandaag Zeegersloot 4.

Beat Scheidegger

Geplaatst op: 20-04-2024