Kletsnatte start!

De NGF Voorjaarscompetitie 2024 is van start gegaan. Op de vrijdagen van 5 april tot en met 10 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Wind en veel regen gedurende een groot gedeelte van de dag was de enige dissonant bij de start van de ‘voorjaars’competitie 2024 afgelopen vrijdag 5 april. De resultaten van onze vijf! teams, gestoken in nieuwe marineblauwe polo’s met verenigingslogo, waren wisselend en de uitslagen soms vertekenend.

Team 1-18 van Ronald Janzee en Roland Tiemessen had de eer om als eerste gastteam te fungeren voor Ookmeer 2, De Zandvoortse 2, AMVJ 1 en Mariënweide 1. Omdat het gebruikelijk is in een poule met vijf teams dat het gastteam zelf niet speelt, konden zij rustig achterover leunend de tegenstanders van de komende weken analyseren. Daarom ook geen persoonlijk verslag, maar een opsomming van de uitslagen. Ookmeer wint nipt van De Zandvoortse met 12-10 en AMVJ wint overtuigend van Mariënweide met 17-5. Het team toppers van Ronald en Roland kan zich volgende week, bij Mariënweide, verheugen op één van de huidige koplopers Ookmeer 2.

Team 1-36 van Max Dolfin speelde, anders dan de uitslag van 16-2 doet vermoeden, een spannende partij tegen AMVJ 1 dat duidelijk profiteerde van zijn thuisvoordeel. Omdat hier wordt gespeeld in een poule van vier teams met verder nog Voorschotense 2 en De Vijf Margen 4. Deze twee teams speelde ‘vriendschappelijk’ en konden daardoor niet scoren voor de eindstand. In zowel de Singles als de  Foursomes werden nipte nederlagen geleden door het team van Max met in bij alle gevallen slechts één hole verschil. De twee wedstrijdpunten werden door teamcaptain Max zelf binnengeharkt. Volgende week een nieuwe ronde met nieuwe kansen tegen De Vijf Margen op de eigen baan in Weesp.

Team 2-18 van Bram had duidelijk last van een ‘koude, maar bovenal natte start’. Op de open vlakte van Ookmeer hadden wind en regen vrij spel. De teamcaptain Bram was als enige succesvol in de Singles en het koppel Gerard Stevens en Hans van Santen in de Greensomes, met beide een gelijkspel. Einduitslag 20-2! De andere poulegenoten Zeegersloot 3 en Oegstgeester 3 maakte er een spannende partij van, waarbij Zeegersloot uiteindelijk aan het langste eind trok met een 14-8 zege. Ookmeer 4 zelf kon dus niet scoren omdat het gastteam was. Er is voor Bram zijn team heel wat werk aan de winkel de komende weken, te beginnen tegen Oegstgeester 3 op de parkbaan bij Zeegersloot 3. Een ‘inside’ sfeerverslag van Gea Noë vindt u onderstaand.

Team 3-18 van Peter Jager en Ad de Rijk speelde een spannende pot tegen Nieuwegeinse 2 en bleven aan de goede kant van de score met 12-10. De onderlinge strijd van de andere poulegenoten Hoenderdaal 2 en Schaerweijde 1 eindigde in een overtuigende zege met 14-8 in het voordeel van Schaerweijde. Gastteam ’t Jagerspaadje 1, dat dus niet kon scoren, is hopelijk volgende week het volgende slachtoffer van het hechte team van Peter en Ad, dan spelend bij Schaerweijde. Voor het persoonlijke verslag van Peter verwijs ik u naar zijn onderstaande bijdrage.

'Last but certainly not least'! de uitsmijter van de vrijdag met het Team 4-18 van Beat Scheidegger. Die maakte van Groen Geel 3 werkelijk gehakt: 18-4! Een betere en overtuigendere uitslag als start van de Voorjaarscompetitie is hier niet denkbaar. Op de baan van Ter Specke in Lisse werd de andere wedstrijd in deze poule met een al even overtuigende zege van 16-6 door Zeegersloot 4 van Uithoorn 2 gewonnen. Op naar volgende week Beat, dan bij Groen Geel 3 in Wassenaar tegen Uithoorn 2.

Start Voorjaarscompetitie bij Ookmeer

Op vrijdag 5 april was de aftrap van de Voorjaarscompetitie en speelde team Weesp 2-18 op sportpark Ookmeer in Amsterdam Osdorp. Diegenen onder jullie die daar wel eens een balletje hebben geslagen weten dat dit niet de meest geliefde baan van de deelnemers aan de competitie is. Er wordt gespeeld over een aantal sportvelden, wat op zich niet zo erg is, maar de afstanden van hole naar hole liegen er niet om dus was het al met al een zeer vermoeiende bezigheid deze dag. Mijn smartwatch gaf aan het einde van de dag 10.92 km aan. En dan was er voor deze dag ‘Ookmeer’ regen beloofd. Nou, dat hebben we geweten. Het kwam met bakken uit de hemel en het werd pas droog toen we klaar waren. De laatste 2 holes hadden we toch nog een zonnetje. We speelden tegen De Kieviten 3 uit Wassenaar.
Het team bestond deze dag uit Gerard Stevens, Hans van Santen, Bram van den Burg, Willen Demper, Evert Strating en Gea Noë. Evert hadden we ‘geleend’ van Weesp 1-36 omdat we simpelweg iemand te kort kwamen.

Het laat zich niet moeilijk raden dat onze prestaties onder deze omstandigheden nou niet om over naar huis te schrijven waren. Alles nat, weggewaaide of gebroken paraplu’s, ’s ochtends geen wind, maar ‘s middags bijna storm. Dus lekker in je spel komen was er niet bij. Het is niet anders, de kop is er in ieder geval vanaf.

Volgende week op naar Zeegersloot tegen Oegstgeester 3. Leuke parkbaan dus dat geeft de burger weer moed.

Gea Noë

Team 3 op bezoek bij ’t Jagerspaadje

We speelden bij ’t Jagerspaadje in Hilversum tegen Nieuwegeinse 2. We wonnen het geheel met 12 tegen 10, hetgeen ons – ondanks het gemis van onze sterspeler Ad de Rijk, die verhinderd was – dus 2 wedstrijdpunten opleverde. Hierdoor staan we momenteel op een gedeelde 1e plaats samen met Schaerweijde 1, waar we volgende week moeten spelen. Schaerweijde1 speelt dan niet zelf en kunnen we bij winst alleen bovenaan komen, ik droom daar al van!
Een uitstekend begin derhalve, misschien moeten we vaker in de regen spelen, want je gelooft het of niet, maar toen we na 18 holes in de regen onze laatste putt op de laatste hole hadden gespeeld, brak de zon door, en hebben we ons drankje en hapje op het terras kunnen nuttigen.

De kop is eraf en het smaakt naar meer.

Peter Jager

PS. Gelukkig waren we voor de wedstrijd door onderstaand bord gewaarschuwd en goed voorbereid.

Geplaatst op: 09-04-2024