Wisselend succes op derde wedstrijddag

De NGF Voorjaarscompetitie 2023 is van start gegaan. Op de vrijdagen van 7 april tot en met 12 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

De derde wedstrijddag heeft een duidelijke schifting van ‘kanshebbers’ en ‘meedoeners’ voor onze teams tot gevolg gehad.

Team 1 van Ronald Janzee en Roland Tiemessen zegevierde opnieuw, nu op de baan van Wilhelmina 1 in Enschede tegen Gooise Spandersbosch 1 uit Hilversum. Een krappe 12-10 zege was goed genoeg voor een voorlopige koppositie en kans op een 2-daagse landelijke finale dag op Princenbosch in de maand mei. De ‘walkover’ van Monica Leijten (8-0 !) in de singles springt er deze week uit en mag daardoor niet onvermeld blijven, evenals de heerlijke 4-1 overwinning van 'huurling' Gerard Stevens.
Voor de details verwijs ik jullie ook deze week weer naar het bijgaande gedetailleerde verslag van de geblesseerde co-teamcaptain Roland Tiemessen.

Team 2 van captain Bram van der Burg, kwam in actie bij Noordeloos 1 tegen mede-koploper Hoenderdaal 1 uit Driebergen. De titanenstrijd om de koppositie eindigde in een zwaar bevochten 11 tegen 11 voor het, hoofdzakelijk uit Vreelandse inwoners, samengestelde team. Ook ondanks de wederom door ons verhuurde kopman Gerard Stevens aan ons prestatieteam van Roland en Ronald. Voor de details van verslaggeefster (én uitblinkster) Yvonne Tuin verwijzen wij jullie eveneens naar bijgaand verslag.

Team 3 kwam deze week, als gedeeld koploper, in actie bij Uithoorn 2 tegen mede-koploper Voorschotense 2 en zag de kans op een promotie volgend seizoen aanzienlijk slinken. Een duidelijke maar niet ontluisterende nederlaag met perspectief voor een runners-up plaats in de poule voor het team van Beat Scheidegger. Helaas ook deze week geen ooggetuigenverslag van één van de teamleden. Mannen dit kan toch wel anders?

Wat de uitslag zou doen vermoeden (19-3 verlies tegen Mariënweide 1), blijkt in werkelijkheid helemaal niet zo te zijn gegaan. Team 4, onder de bezielende leiding van Peter Jager, heeft zich meer dan kranig geweerd tegen een team met 'veel lagere' handicaps. Volgende week in Voorschoten en tegen 'laagvlieger' De Kieviten 4 kan weer aan het zelfvertrouwen worden gewerkt voor het slotoffensief in deze poule. Een tweede plaats is nog zeker in het zicht. Voor de sfeerimpressie met foto verwijs ik jullie naar bijgaand verslag van teamleden Hermi en Ad de Rijk.

Wedstrijddag 3; Ervaring is goud waard

Vandaag alweer wedstrijd nummer drie voor het vlaggenschip van de Voorjaarscompetitie. Weesp-1 speelt direct vier vrijdagen aaneensluitend, voordat op vrijdag 5 mei de andere ploegen worden begroet op thuisbaan Weesp. Vandaag een lange dag, we speelden in Enschede op het terrein van Prinses Wilhelmina. Kortom, er was voldoende tijd om voorafgaand aan de Shotgun de tactiek voor de dag te bespreken en tijdens de lange rit huiswaarts te evalueren of voor de laatste wedstrijd op vrijdag 28 april verdergaande tactische aanpassingen noodzakelijk zijn.

Weesp-1 werd op het laatst geconfronteerd met een personele onvolkomenheid. Eén van de spelers had kort voor de wedstrijd fysieke ongemakken opgelopen en er diende dus spoorslags – evenals vorige week – een adequate vervanger te worden gevonden. Eigenlijk werd er direct gedacht aan dezelfde invaller als een week ervoor; Gerard Stevens. Alsof hij naast de telefoon zat bij het opnemen antwoordde hij direct gretig “ik ga graag met jullie mee”. Kijk, dat heet nog eens toewijding en, wat eigenlijk een goed bewaard geheim is, de persoonlijke zoektocht naar revanche. In de tweede wedstrijd kwamen de kwaliteiten van Gerard naar zijn eigen zin toch onvoldoende uit de verf wat hem thuis een stevige reprimande opleverde. Kortom, Gerard stond op scherp.

Zes spelers vertrokken bijtijds in twee auto’s richting Enschede en aangezien de drukte op de snelweg meeviel, werd de dag relaxt gestart. De blikken oogden fris maar scherp, iedereen wist tenslotte dat een winstpartij vandaag belangrijk was om volgende week tegen medekoploper Prinses Wilhelmina voor het kampioenschap te spelen.

De singles verliepen grillig, met veelal hoge scores van zowel Weesp als tegenstander Spandersbosch. Weesp won uiteindelijk 24 holes tegenover 14 voor Spandersbosch, maar … vier van de zes partijen eindigden gelijk en slechts twee werden door Weesp gewonnen. Monica Leijten trok de overwinning zeer ferm over de streep, ze won maar liefst met 8-0, en de tweede single-winnaar was… tadaaaaaa… Gerard. Glimmend van oor tot oor kwam hij uit de baan, vermoedelijk direct een appje naar huis sturend met dit heuglijke nieuws.

De middagwedstrijden verliepen teleurstellend. Ondanks de gemiddelde betere playing handicaps van team Weesp, werd slechts één van de drie wedstrijden gewonnen. Gert Weijman, de voorgaande weken ook iets minder gelukkig in zijn scores, stelde samen met opnieuw Gerard de belangrijke twee wedstrijdpunten veilig en zo noteerde Weesp-1 alsnog een 12-10 overwinning. Een zogeheten close-call dus, maar geholpen door de ervaring van Gerard niets minder dan volkomen verdiend.

Tijdens de lange terugreis werden de nodige gemiste kansen nabesproken, maar al met al stapte iedereen toch weer vrolijk het weekend in. Volgende week dus opnieuw richting Enschede (Boekelo), met als tegenstander Prinses Wilhelmina 1. Weesp-1 vertrouwd op een grote opkomst aan fans, waarbij de belofte wordt gedaan dat het eerste bakje koffie, namens Weesp-1, gratis is.

Roland Tiemessen

Team 2 moest 'aan de bak'

De wedstrijd tegen Hoenderdaal (uit Driebergen) stond dit keer op het programma. Dit team stond er op papier als sterkste tegenstander voor. Net als wij hadden ze nog geen verliespunten opgelopen. Dat betekende dus 'aan de bak vandaag'.

We speelden op de par 3 van Noordeloos. Nou, ja Pitch en Putt baan was een betere classificering geweest. Diverse holes van 45, 50 en 60 meter, met als langste 105 meter! De houtjes konden dus in de tas blijven.
Toch moet je je daar niet op verkijken, want achter elke hole waren vervelende bunkers en heggetjes of lag er een stiekeme waterpartij verscholen. Op een hole van 45 meter sla je al snel weer te hard en lig je in de problemen. Kortom het was nog niet zo eenvoudig. Voor wat de singles betrof trokken we aan het langste eind. Dit rondje resulteerde in een 10-4 overwinning voor ons. Dat was alvast in de pocket. Met de greensomes ging het ons minder goed af. Twee van de koppels moesten het hoofd buigen, gelukkig speelden Gea Noë en ondergetekende nog een gelijk spel. Dit leverde toch weer 1 hele punt op.

Hoenderdaal haalde de overige 5 punten en met de bonuspunten maakte dit een totaal van 7. Tel je nu alles bij elkaar op, dan kom je heel grappig op een 11-11 gelijke stand. We bleken dus goed aan elkaar gewaagd.

Toen was het tijd voor de derde ronde. De napraat (helaas niet op het terras). Veel 'als nou die ene' en 'had ik maar zus' en 'jij had pech met die putt', je kent het wel, eigenlijk hadden we moeten winnen! Maar ja het balletje is rond en doet niet altijd wat je zou willen.
Meestal wordt het samenzijn afgesloten met een drankje en (soms echt maar één) bitterbal, maar vandaag werden we getrakteerd op een heerlijke lunch. Kopje soep erbij, boterham met kroket, een fantastische afsluiting van alweer de derde competitiewedstrijd. Volgende week gastploeg op Weesp, hopelijk hebben we genoeg bitterballen in huis!

Yvonne Tuin

Team 4, prima middenmoot

De weersvoorspelling was niet denderend, maar we gingen met frisse moed van start. We waren te gast in Uithoorn. Een kleine, maar toch lastige baan. De ontvangst en het hapje achteraf waren prima, ze hadden hun best gedaan. Uiteindelijk was het een top dag qua weer, droog en af en toe een zonnetje. Hier hadden we allemaal niet op gerekend. Met nog twee wedstrijden te gaan staan we derde van de vijf, dus prima middenmoot. Op naar de volgende week op Oegstgeest.

Hermi de Rijk

Geplaatst op: 24-04-2023