Teams blijven ongeslagen en denderen door!

De NGF Voorjaarscompetitie 2023 is van start gegaan. Op de vrijdagen van 7 april tot en met 12 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Ook de tweede wedstrijddag heeft weer een 100% score voor de spelende teams opgebracht.

Team 1 van Ronald Janzee en Roland Roland Tiemessen zegevierde op de baan van Putten 1 tegen het altijd lastige Spielehof 1 uit Enschede. Een waar huzarenstukje, mede gelet op de prestaties van dit team in het verleden in de Voorjaarscompetitie. Voor de details verwijs ik jullie naar het bijgaande verslag van Roland.

Team 2 van de weer aanwezige teamcaptain Bram (op stage in de VS geweest), kwam bij Hoenderdaal 1 in Driebergen uit tegen Zeegersloot 1. Ondanks de afwezigheid van kopman Gerard Stevens, uitgeleend aan team 1, kwam de zege niet in gevaar. Voor de details van ooggetuige Gea Noë verwijzen wij jullie eveneens naar bijgaand verslag.

Team 3 kwam deze week, als gastheer in Weesp, niet zelf in actie en zag zodoende de concurrentie op onze baan aan het werk. Door de ruime winst van medekoploper Zeegersloot 3 zullen zij volgende week in de achtervolging moeten bij diezelfde koploper maar tegen Voorschotense 2, dat na het krappe verlies van vorige week tegen huidig koploper Zeegersloot 3 zich herstelde met een knappe zege tegen ShortGolf 3.

'Last but not least' ons 4e team van captain Peter Jager, dat deze week zijn eerste wedstrijd in de poule mocht spelen, te gast bij Zeegersloot 4 uit Alphen a/d Rijn en tegen Uithoorn 2. Het werd een ware slachtpartij en voor de details van dit bloederig drama verwijs ik jullie naar het ooggetuigenverslag van teamlid Martijn.

Team 1: Doorselecteren leidt tot debutantenbal

Op vrijdag 14 april 2023 stond alweer de tweede wedstrijd in de NGF Voorjaarscompetitie op de kalender. Fiere koploper Weesp-1 mocht aantreden in Putten tegen Spielehof-1 uit Enschede. Na de eclatante overwinning een week geleden op Golfbaan Spandersbosch, werd het team door beide teamcaptains gesommeerd vooral niet met het hoofd in de wolken te lopen. Om daarbij een stevig signaal af te geven werd direct doorgeselecteerd voor de tweede wedstrijd. Zo blijven alle spelers scherp en weet iedereen dat er gestreden dient te worden voor een plaats in de selectie.
Daarbij kwamen de captains, in nauw overleg met de vereniging, tot een besluit om in de tweede wedstrijd ook de jeugd een kans te geven. In een goed geoliede machine is het immers eenvoudiger jong talent in te voegen. Diverse namen verschenen op het wedstrijdbord, maar uiteindelijk kwamen de captains unaniem tot één naam. Gerard Stevens werd een kans geboden.

Mooi op tijd verschenen alle spelers op het terrein van Putten en na een bak koffie, beetje inslaan op de drivingrange en daginstructies, gingen de spelers stuk voor stuk naar hun starthole. Tegenstander Spielehof, voor aanvang van deze competitie hoog geacht, had na een klein verlies in de eerste ronde iets goed te maken. Weesp-1 was op haar hoede.

De single partijen verliepen naar behoren. Hans Schouten, Joost Leijten, Monica Leijten - laatstgenoemden hiermee beiden verdienstelijk debuterend in de selectie van Weesp-1 - en Ronald Janzee wonnen alle vier hun wedstrijden en verzamelden zo direct behoorlijk wat punten. Evenals een week ervoor leek dit een mooie opmaat voor een goede dagscore. Helaas trokken Gerard Stevens (debutantenzenuwen?) en Gert Weijman aan het kortste eind.

De aansluitend gespeelde greensomes verliepen helaas moeizamer. Alleen Hans en Joost, vrijdag het paradeteam van Weesp-1, wonnen hun partij. De andere twee teams konden onvoldoende potten breken, waardoor de eindstand Weesp - Spielehof alsnog erg close werd; 12-10. Hoe dan ook, de overwinning werd opnieuw gevierd en nadat de score van de andere teams bekend werd, bleek dat team Weesp en team Prinses Wilhelmina ex equo aan de leiding gaan na ronde twee. Co-captain Janzee grijpt iedere mooie gelegenheid aan voor een feestje en liet de drank rijkelijk doorkomen. Gezellig zult u denken, maar hopelijk bereikt dit onbezonnen gedrag niet de bestuurskamer van onze mooie vereniging. We moeten niet vreemd opkijken als onze penningmeester direct een aanleiding ziet een geldboete op te leggen. Je bent gewaarschuwd Ronald.

Komende vrijdag mogen de spelers van Weesp-1 vroeg uit de veren. Er wordt gespeeld in Enschede op de baan van Prinses Wilhelmina. Spandersbosch is dan de tegenstander.

Gerard, namens alle spelers van Weesp-1; super dat je wilde meespelen en hartelijk dank! Tot komende week.

Roland Tiemessen

Team 2: VROEGERTJE!

Wederom vroeg opstaan! Niet omdat we ver moesten rijden maar op speciaal verzoek van één van de teams die om verdrietige reden (crematie) eerder naar huis moesten. En natuurlijk werk je daaraan mee. Niettemin was het verzoek van onze teamcaptain Bram van der Burg (speciaal eerder teruggekomen uit Amerika) om ons om 8.45 te melden op golfbaan Hoenderdaal in Driebergen.

Met het koude en miezerige weer van vorige week nog in ons achterhoofd, in eerste instantie niet zo’n prettig vooruitzicht.
Gelukkig scheen bij vertrek de zon al dus dat was vast meegenomen. Ons team bestond vandaag uit Yvonne Tuin, Marjolein Bosman, Hans van Santen, Bram van der Burg, Carlos Jorge dos Santos en Gea Noë. We melden ons op tijd aan bij een gigantisch sportcomplex met in- en outdoor tennisbanen, padelbanen en natuurlijk de golfbaan. Een gezellige ontvangst met koffie en taart en het muntje voor de versnapering naloop met de bekende bitterbal daarbij en het feest kon beginnen. Nog een beetje fris maar in ieder geval zon!

Een leuke en mooi onderhouden golfbaan met vooral korte holes en voor de liefhebbers één par 4 hole van maar liefst 221 meter. Konden we toch nog even lekker meppen.
Tegenstander vandaag was Zeegersloot uit Alphen aan de Rijn. Voor de verandering begonnen we met de Greensome wedstrijd, gevolgd door de Single Matchplay wedstrijd.
Over het algemeen werd er zeer goed gespeeld behalve door ondergetekende. Moet er nog even inkomen omdat ik nog maar weinig gespeeld heb, hoewel de middagwedstrijd wel goed ging, maar op het nippertje toch verloren.
Mooi op tijd waren we (in ieder geval ons team) klaar. Moesten nog wel even wachten op het team van Noordeloos maar zij hadden wel iemand die een hole-in-one geslagen had. Rondje voor de tent dus. Zeer welkom op het gezellige terras waar het zeer goed toeven was. Ook omdat er royaal bitterballen geserveerd werden.

Volgende week op pad naar Noordeloos waar Hoenderdaal 1 de tegenstander is.

Gea Noë

Team 4 tegen Uithoorn 2 bij Zeegersloot in Alphen a/d Rijn
Wij waren vandaag te gast op de Golfbaan Zeegersloot in Alphen a/d Rijn en hebben daar ons 'visitekaartje' afgegeven tegen opponent Uithoorn 2. De wekker moest voor velen van ons gezet worden want om 09.30 uur sloegen we al af middels Shotgun.

We werden ontvangen met koffie en een heerlijke gevulde koek en rond 09.20 uur begeleid, onder een heerlijk zonnetje, door onze 'verzorgers' van Zeegersloot naar de diverse holes. De wedstrijd was vlekkeloos georganiseerd en de begeleiding in de baan was TOP. Ons team speelde echt de sterren van de hemel (ook al waren die er niet) want bijna alles lukte, al werd het in sommige singles en greensoms toch nog wel even spannend. Maar uiteindelijk hebben we deze wedstrijd overtuigend gewonnen met een score van 18 - 4.
Op zo’n klinkende overwinning valt niets af te dingen en de tegenstanders durfden daarom geen bezwaar te maken. Hulde aan Peter (onze captain) voor de prima communicatie vooraf en de begeleiding op hole 19.

Kortom we hebben een geweldige dag gehad met schitterend weer, een uitstekende organisatie door Zeegersloot en een klinkende overwinning als eindresultaat.

Volgende week spelen we bij Uithoorn 2 in De Kwakel tegen Mariënweide 1.

Martijn van den Berg

Geplaatst op: 18-04-2023