De derde en voorlaatste speeldag

De NGF Najaarscompetitie 2022 is van start gegaan. Op de woensdagen 5, 12, 19 en 26 oktober wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Woord vooraf
De derde en voorlaatste speeldag was er één van teleurstelling, gemiste kansen, consolidatie en hoop.

‘Teleurstelling’ was er bij team Weesp 1 van Ronald en Roland. Zij hadden zichzelf de opdracht meegegeven om geen terrein te verliezen op de kop loper Noordeloos 1, die het thuisvoordeel natuurlijk ten gelde wilde maken. Na de stroef verlopen singles, moest het gebeuren in de Greensomes. Het resultaat was overall echter teleurstellend, want er werden ‘slechts’ 2 punten in de wacht gesleept. Aangezien Noordeloos met 7 punten de dag afsloot, haalde de jongens van Ronald en Roland niet hun gewenste inhaalrace.

Mannen, niet getreurd, maar op naar de laatste wedstrijddag bij gastheer Spandersbosch 1 in Hilversum. Daar kunnen jullie het seizoen alsnog positief, qua resultaat, afsluiten. Voor de verdere details lees het bijgaande verslag van Roland.

‘Gemiste kansen’ waren er voor Team 2 van Herman. Werd, met het thuisvoordeel hebbende Putten in de singles, nog de koppositie verovert. In de Greensomes verdween dit voordeel echter als sneeuw voor de zon. Maar toch is er nog goede hoop dat jullie 2e plaats, tijdens de laatste wedstrijd op het heilige gras van Weesp, definitief veilig gesteld kan worden.

‘Consolidatie’ was er voor Team 3 van Jan Bommel. Met een verdienstelijke 3e plaats werd in Weesp de competitie al afgesloten. Dit omdat de poule uit slechts 3 teams bestond en daarom ook maar 3 wedstrijddagen bevatte. De singles werden niet volgens plan afgerond en in de Greensomes was het ook ‘net niet’.
Jan heeft te kennen gegeven komend seizoen het stokje als non playing captain over te willen dragen aan iemand anders. Jan, mede namens je teamgenoten, bedankt voor je inspanningen en we hopen je komend seizoen als toeschouwer toch weer te mogen begroeten.

Tenslotte ‘hoop’. Dit heeft Team 4 van Ad de Rijk nog steeds op een definitieve 2e plaats in de eindrangschikking. Deze week bij Gooise 3 in Loosdrecht werden weer 3 wedstrijdpunten aan het totaal van, tot dan toe, 8 bijgeschreven. In Driebergen bij koploper Hoenderdaal kan volgende week de 2e plaats echter definitief worden veiliggesteld, door meer punten bij te schrijven als concurrent Gooise 3. Voor een gedetailleerd verslag van afgelopen woensdag zie bijgaand verslag van Hermi.

Hans van Santen, NGF Coördinator

Team Weesp 4 bij Gooise 3 in Loosdrecht

En ja hoor, wederom een prachtige dag. Wie had kunnen dromen dat we zulk mooi weer zouden krijgen in de Najaarscompetitie. Het was een gezellige dag op de Gooise Golfclub in Loosdrecht. De ontvangst met koffie en een appelflap was prima. Goed gemutst gingen we de baan in, maar dat viel nog best tegen. Een lastige baan, maar wel een uitdaging. Gelukkig stonden er wat leden van de Gooise op cruciale plekken om ons wegwijs te maken. Het extra punt voor de hoogste score van de dag bij de singles was deze week voor de Gooise. Na de eerste 9 holes even een korte pauze en toen verder met de Greensome.

Ad de Rijk en Aaltje Snijder waren een team en Peter Janneman en ik speelden samen. Uiteindelijk mochten we tevreden zijn met het eindresultaat. De einduitslag van vandaag was Gooise 3 werd 1e, gevolgd door Weesp 4 en Hoenderdaal 1 als gedeeld 2e en AMVJ als hekkensluiter.

Stand in poule W31 na 3 van de 4 wedstrijden is nu:
1. Hoenderdaal 1: 15 punten
2. Weesp 4: 11 punten
3. Gooise 3: 11 punten
4. AMVJ 1: 2 punten

Volgende week spelen we bij Hoenderdaal 1 in Driebergen, we gaan ervoor!

Hermi de Rijk

Soms is het... wat het is!

Woensdagochtend 19 oktober. Team Weesp 1 vertrok opgetogen richting Noordeloos voor haar derde competitiewedstrijd. Het zonnetje scheen en opnieuw waren de weergoden ons goed gezind. De tassen waren gepakt, althans voor de helft, aangezien Golfbaan Noordeloos veel korte holes kent. De lagere ijzers, laat staan het zware clubgeweld met de houten, lieten we lekker thuis. Vandaag kwam het aan op beheersing en precisie.

Om 9.30 uur werden we vriendelijk verwelkomd door de thuisvereniging. Een kopje koffie, een plakje cake en een korte toelichting wat ons allemaal te wachten stond. Het summum was toch wel de toelichting op de driving range. Daar mochten we afslaan met rangeballen die allemaal geperforeerd waren om de afstand te beperken. De omliggende boer had in het verleden namelijk regelmatig geklaagd over de golfballen die links en rechts over zijn erf schoten, vandaar dat men drastische maatregelen trof en de bijna heilige golfbal verminkte om de agrarische sector tegemoet te komen.

Eenmaal warmgedraaid klonk het startsein om 10.30 uur. Persoonlijk had ik direct de smaak te pakken met een birdie, later herhaald op de vierde hole. Als mijn teamgenoten nu ook de vorm van de dag eens zouden tonen, dan... Helaas liep het anders. Team Weesp 1 was minder solide dan de afgelopen weken en liet de eerste 9 holes veel punten liggen. 'De greens zijn te schuin', 'die korte afstand zit precies tussen twee stoklengten in', 'mijn flightgenoot stuwde mij niet naar grotere hoogte', is zomaar een greep uit de evaluatie van het eerste deel. De punten waren als volgt: Jos Mooij (8), Charl Neering (9), Ronald Janzee (13) en ondergetekende (17). Het was duidelijk, onze hoge notering in de tussenstand stond op het spel, de tweede 9 holes (de Greensome) moesten we echt uit een ander vaatje tappen.

Na een lekkere bak koffie gingen we vol goede moed weer op de afslagplaats staan. Team Ronald/Roland zette de toon met een birdie, maar daarmee leek ook alle kruit verschoten. We speelden redelijk, maar zeker niet overtuigend (16 punten). De hoop was nu gevestigd op Charl en Jos. Zij toonden na de moeilijke eerste 9 holes veerkracht, maar kwamen helaas ook niet verder dan 17 punten. Resumé: Team Weesp 1 noteerde vandaag slechts 72 punten en hoopte bij terugkomst in het clubgebouw dat de schade beperkt zou blijven.

Noordeloos werd op haar eigen baan winnaar én scoorde ook nog eens het bonuspunt vanwege de hoogste individuele score. Team Spandersbosch 1, tot deze week de drager van de rode lantaarn, eindigde ditmaal als tweede. Gelukkig liet Weesp 1 team Hoenderdaal 1 achter zich, waarmee we toch nog twee wedstrijdpunten mochten bijschrijven.

De tussenstand na drie van de vier wedstrijden is nu als volgt:

1. Noordeloos 1: 15 punten
2. Weesp 1: 10 punten
3. Hoenderdaal 1: 9 punten
4. Spandersbosch 1: 5 punten

Komende week spelen we in Hilversum bij Spandersbosch 1. Er moet een klein wonder gebeuren om deze competitie nog als winnaar af te sluiten, maar toch gaan we ervoor.

Co-teamcaptain,

Roland