Een gezellig en succesvol weerzien!

Na afwezigheid van bijna een jaar was op 29 augustus dan eindelijk het weerzien gepland met de golfbaan Weesp. Hier hebben wij 9 jaar geleden bij de beginnerscursus van Jan-Willem van Hoof het golfvirus te pakken gekregen. Daarna zijn we hartelijk opgenomen door de golfvereniging en de toenmalige beheerder en horecamensen. Sindsdien is er veel gebeurd bij en rondom de golfbaan, maar de hartelijkheid bij de mensen is altijd gebleven.

Vóór onze verhuizing verleden jaar heb ik Paul Baarbé moeten beloven dat we in zouden schrijven op het Weesper Open. Belofte maakt schuld dus reden we aan het eind van de ochtend vanuit Brabant richting Weesp. Daar aangekomen werden we als vanouds begroet. Pascal stond nog steeds achter de bar en we zagen veel oude bekenden in het clubhuis. Rie Zevering was zo vriendelijk haar ballenkaart uit te lenen en de Wedstrijdcommissie was blijkbaar zo blij met onze aanwezigheid dat ze ons lieten starten op hole 1. Om de lage handicappers een beetje tegemoet te komen had diezelfde Wedstrijdcommissie bepaald dat we Stableford zouden spelen maar dan met driekwart handicapverrekening.

Omdat we inmiddels lid zijn bij Golfbaan Prise d’Eau in Tilburg spelen we tegenwoordig voornamelijk op de lange baan. We waren dan ook erg benieuwd hoe we het er van af zouden brengen. Toen we, samen met Ilse Oltmann en Sjoerd Bron, op de tee van hole 1 stonden waren de verwachtingen dus niet al te hoog. Al gauw bleek echter dat we het te pessimistisch hadden ingeschat. Na zeven holes had ik alleen nog maar parren en bogey's gemaakt en wist ik op hole 7 de bal ook nog eens op een meter of drie van de vlag te leggen. Kans op de neary dus! Helaas ging de birdieputt er net niet in. Sjoerd speelde ondertussen solide met twee birdies en vier parren, terwijl ook beide dames mooie slagen produceerden inclusief Marco’s specialiteit, de jezusbal.

Terwijl we stonden te wachten op de tee van hole 8 memoreerde Sjoerd nog dat hij zijn Waterloo onderweg nog wel zou tegen komen. Prompt sloeg hij zijn bal in de plomp. Ik kon niet achter blijven en dus kwam mijn bal in het net van de driving range terecht. Gevolg: allebei een zes op de kaart en terug op aarde. De dames bleken ons op deze hole duidelijk de baas. Halverwege stond ik wel op een mooie score (18 punten) en ging ik vol goede moed de tweede helft in. Zeker omdat we eerst bezoek kregen van Henk Steffens met de onvermijdelijke korenwijn en haring.

Sjoerd bleef parren spelen terwijl ikzelf op hole 11 met een chip-in een birdie kon noteren. Ook daarna bleef het crescendo gaan tot aan de laatste hole. De constatering dat ik al meer dan 36 punten had, leidde er onvermijdelijk toe dat mijn bal eerst in de bomen en vervolgens onspeelbaar in de bunker lag, een streep dus. Niet getreurd want over het geheel had ik een superdag. Niet alleen wat golf betreft, ook de prettige flightgenoten, de goede conditie van de baan en de algemene ambiance zorgden hier wel voor. Het ‘kleine’ beetje regen dat we gedurende onze ronde te verduren kregen kon mijn pret in ieder geval niet drukken. Ook Sjoerd was in staat zijn ronde goed af te sluiten (slechts 62 slagen!) terwijl Ilse en Marco uiteindelijk een zeer acceptabele score binnen brachten die helaas net niet voldoende was voor een prijs.

Na afloop was het ouderwets gezellig in het clubhuis. De horeca had zijn beste beentje voorgezet en verraste ons met warme snacks en een paar lekker gevulde bordjes. De Wedstrijdcommissie had gezorgd voor mooie prijzen waarbij bleek dat ik, met mijn binnengebrachte score, de wisselprijs in ontvangst mocht nemen en een kaartje voor een thuiswedstrijd van Ajax (met dank aan Cosas Bonas en Kooyman). Altijd leuk voor een geboren Rotterdammer!

Dit alles betekent dat ik Paul Baarbé wederom heb moeten beloven om volgend jaar mee te doen aan dit gezellige toernooi. Iets waar ik graag gehoor aan geef.

Tot dan!

Jos Smeehuijzen

De uitslag
Birdies: Sjoerd Bron (2x), Jos Smeehuijzen, Roy Bihari, Ad de Rijk, Martijn van den Berg

Dames
Neary: Tiny Scholten

1. Marjolein Bosman (35 pnt.)
2. Astrid Drenth (33 pnt.)
3. Carla Dolfin (30 pnt.)

Heren
Neary: Jos Smeehuijzen

1. Jos Smeehuijzen (37 pnt.)
2. Max Dolfin (36 pnt.)
3. Sjoerd Bron (35 pnt.)