Prijzenfestival

De mooiste wedstrijden die een golfvereniging kan organiseren zijn, naar mijn bescheiden mening, toch wel de clubkampioenschappen Strokeplay en Matchplay. Deze meerdaagse wedstrijden maken bij menig lid de ‘strijdlust’ los. Serieus golfspel en daarnaast plezier en genieten van de mooie ballen die je flightgenoten slaan! De winnaar/winnares wordt vereeuwigd op de winnaarsbokaal en vermeld op de ‘eregalerij’ van de vereniging. En daar mag je best trots op zijn. Zo werd in het weekend van zaterdag 12 en zondag 13 juni het Strokeplay Kampioenschap gespeeld.

Flightgenoten
Op zaterdag mocht ik in gezelschap van Astrid Bonefaas en Aljo de Bruijn een poging wagen om met zo min mogelijk slagen/strokes de baan te bespelen. De weercondities waren perfect: volop zon met een heerlijk briesje. Dat maakte wel dat de baan droog en hard werd waardoor je je clubkeuze moest aanpassen; ‘clubje meer of minder?’ Ook de matten waren hierdoor stroef zodat het afslaan vanaf de mat om het gebruik van een al of niet zelf ‘gefabriceerde tee’ vroeg. Zo heeft Astrid een tee die vastgebonden is aan een heuse ijzeren ronde kogel… En dan toch na iedere slag deze weer vergeten mee te nemen! Al met al werden er mooie slagen afgewisseld met onfortuinlijke ‘waterballen’. De greens waren helaas niet in topconditie. De kale plekken maakten het putten onvoorspelbaar wanneer die in jouw lijn lagen. Maar Aljo wist ze regelmatige te ontwijken! ‘Mooie putt!’ De ronde eindigden we met een goede score en natuurlijk een verdiend drankje. Op terras bleek dat er ook een hole-in-one was geslagen! Hoe leuk is dat om dit in een wedstrijd te kunnen slaan! Tiny Scholten was de gelukkige. Gefeliciteerd! Op naar de zondag!

Beslissende dag
Het mooie van een meerdaagse wedstrijd is de ‘vorm van de dag’. Hoe zal het vandaag gaan? Op zondag in de flight met Tiny Scholten, Ilse Oltmann en Astrid Bonefaas weer de wei in. Wederom perfect golfweer en een droge baan die veel rol aan de ballen gaf. Het kwam nu aan op Course Management en rekening houden met het stuiteren van de bal. Dat kost toch wel wat meer concentratie… Het werd een ronde met ups en downs en ik eindigde met twee strokes meer dan op zaterdag.

’Ongelukjes’
Tijdens zo’n meerdaags toernooi zijn er natuurlijk ook incidenten die tot hilariteit leiden. Vermeldenswaardig is de toch wel ‘bijna kar in het water van Tiny’ die gered werd door een sprintje van Marian Verasdonck. En een kapot geslagen club van Joost Leijten. Bij een moeilijke ligging op de hoek van hole 17 stond een boom in de weg… Het leidde wel tot een geweldige par.

Uitslag
Wat een birdies werden er in die twee dagen geslagen! Het is niet gebruikelijk om bij deze wedstrijd de birdies te belonen, maar omdat het tóch een bijzonder jubileumjaar is kwamen de jubileumballetjes tevoorschijn. Een ware ballenregen! Het was een heerlijk weekend. Hartelijk dank aan alle leuke en gezellige deelnemers die wel van een ‘goed potje golf’ houden. Dank ook aan de wedstrijdleiding die alles weer in goede banen heeft geleid. Ik heb weer genoten en volgend jaar zal ik mijn titel moeten gaan verdedigen!

Heren
1. Sander Rensen – 126 strokes
2. Erik Hansma – 127 strokes
3. Bas Overwater – 127 strokes