18 holes spelen, 9 holes tellen

Toen Wil van Horssen aan mij vroeg of ik een stukje voor de website wilde schrijven, gingen er verschillende gedachten door mijn hoofd, tenslotte was ondergetekende slechts tweede geworden. Was het misschien om mij te pesten? Dat kon ik gelijk uitsluiten want iedereen die Wil kent, en haar tomeloze inzet (samen met Koos Tipker) voor de wekelijkse Instuif meemaakt, weet dat die gedachte te belachelijk voor woorden is, de lieverd!
Was het dan wellicht omdat de winnaar Fred Nelis de schrijfkunst niet machtig is? Ook dat is een fabeltje want vorige week heeft hij, toen ook al als winnaar, een uitermate goede weergave van de wedstrijd op papier gezet.
Omdat dit het vierde stukje in korte tijd voor mij is, moest het dus wel komen omdat niet alleen mijn golfprestaties, maar ook mijn literaire gave op prijs wordt gesteld en er wellicht zelfs reikhalzend naar wordt uitgekeken. Tja, het is soms moeilijk bescheiden te blijven, zie ook het filmpje.
Wil hielp mij uit de droom en zette me weer met beide benen op de fairway. Omdat Fred het vorige week als winnaar ook al moest doen, dacht ze aan mij. Toch een klein beetje plagen?

Hoe dan ook, de kleur van de bladeren gaf aan dat het een echte herfstdag zou worden en ook het weer deed hieraan mee. Korte mouwen kon nog net, maar ik was blij dat ik geen korte broek had aangedaan, want dan had ik het waarschijnlijk op mijn (kunst)heupen gekregen. Ook de paraplu was voor de 33 deelnemers af en toe noodzakelijk op de doorweekte en soms glibberige baan.
Mijn medespelers Jan – de broer van Ollie B – en Ferdinand Vermeulen alsmede ondergetekende kregen hoofdpijn van het rekenen, doordat de rekenmethode voor het totaal aan punten op 9 holes ondanks de heldere uitleg van Koos, verkeerd door ons begrepen was. Wij dachten dat we mochten kiezen uit de eerste of tweede negen holes, maar het bleek dat we dus twee kansen op elke hole hadden en de meeste punten van elke hole 9x mochten noteren, maar er waren gummetjes genoeg, dus ook dat kwam goed.
De ballen van Thea van Gelderen waren weer zeer welkom, dat duurt nu al weken, en toen ze onlangs als gast op de Instuif was, kreeg elke speler al een zakje van 25 stuks, hoe ze aan al die ballen is gekomen is mij een raadsel, maar Roy Bihari en Ferdinand Vermeulen zijn hierdoor in mijn ogen gedegradeerd tot schooljongens.

Uitslag
1e dame: Loes Phillips, 21 punten over de 9 beste holes
2e en 3e dame: vond Koos niet nodig om te noemen, daar er maar 4 dames meededen.

1e heer: (wederom) Fred Nelis, 24 punten over de 9 beste holes
2e heer: Peter Jager, 22 punten over de 9 beste holes
3e heer: Peter Roest, 21 punten over de 9 beste holes

Neary voor de dames: deze stond helaas net even te ver weg.
Neary voor de heren: Gert Weijman.

Birdies waren er voor Jan Bommel, Peter Roest 2x, Coos de Nijs en Peter Jager.

Groetjes en tot de volgende keer,

Pierre Chasseur

Geplaatst op: 03-10-2019