Amerika wint voor de tweede keer!

Wat is er leuker dan op zondagmiddag een golfwedstrijd te spelen onder het genot van een zonnetje en een straffe wind die de uitdaging om een rechte bal te spelen nog groter maakt… Niets toch? Onder deze omstandigheden werd de inmiddels jaarlijks terugkerende Ryder Cup gespeeld. Een titanenstrijd tussen een Team Amerika en Team Europa.
De samenstelling van de teams werd door de wedstrijdleiding, Yvonne Tuin en Ad de Rijk, pas bekend gemaakt bij het woordje vooraf. Ook werden de twee teamcaptains bekend en het lot viel voor Amerika op ondergetekende en Joost Leijten mocht Europa vertegenwoordigen. Zou het doorgestoken kaart zijn...?

Voor een echte Ryder Cup sfeer hadden Yvonne en Ad op het Weesper clubhuis de Amerikaanse en de Europese vlag bevestigd en voor iedere deelnemer, die was ingedeeld in een Amerikaans of Europees team, een vlaggetje om op de golftas te bevestigen zodat het zichtbaar was tot welk team zij behoorden.
De spelvorm greensome matchplay: beiden spelers slaan af en om en om wordt er met de beste bal verder gespeeld en als telling matchplay: winnen van de hole door de minste slagen. Voor het winnen van de match kreeg je twee punten.

Harde wind
Ik mocht samen met Ronald Janzee de strijd aangaan tegen de Europa-spelers Martin Scholten en Raymond Foekens. Laatstgenoemde speelde zijn eerste wedstrijd als lid van de vereniging en maakte direct indruk door ‘verre’ ballen te spelen. Ronald en ik moesten dus wel aan de bak! En dan komt het leuke van het greensome spelletje naar boven: als ik een mindere slag had maakte Ronald een ‘wereldslag’ en als de bal van Ronald  in de sloot verdween maakte ik een slag naast of op de green… teamwork!
De wind speelde een grote rol: afzwaaiers die door de wind werden meegenomen en teveel links of rechts in het hogere gras belandde. Forse wind mee zorgde ervoor dat de ballen over de green rolden… kortom uitdaging volop. Maar dat kon de pret niet drukken en de sfeer in de flight bleef top!
Na het spelen van de eerste negen holes was er een korte pauze bij de prachtige nieuwe ’mobile bar’ van Jos Mooij. Naast een glaasje prosecco konden we genieten van een assortiment van kleine hapjes zoals bijvoorbeeld crostini met marmelade en brie of overheerlijke rauwe ham, olijven en plakjes italiaanse salami. Hiermee was de energie voor de laatste 9 holes weer aangevuld. En na 18 holes hadden Ronald en ik de partij gewonnen met 6 up.

Prijzenfestijn
Nu was het nog de vraag of de andere partijen van Team Amerika ook winstgevend waren. En dat bleek ook zo te zijn. Amerika had 4 partijen met 2 punten gewonnen en kwam uit op 8. En met de 6 punten, 3 partijen gewonnen, van Europa was Team Amerika de winnaar. Na een broodje Hotdog met alles erop en eraan mocht de captain de wisselbeker in ontvangst nemen en daarnaast voor ieder een balletje met het Rydercup logo. Bovendien waren er voor de deelnemers die Amerika aan de zege geholpen hadden een kraslot! Superleuk!

Veel dank aan de organisatoren en ik hoop dat de Ryder Cup een blijvertje is!

Monica Leijten-Jenster
Teamcaptain America