Sterk wisselend resultaat

De NGF Voorjaarscompetitie 2023 is van start gegaan. Op de vrijdagen van 7 april tot en met 12 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

De vierde wedstrijddag heeft een sterk wisselend resultaat in de prestaties opgeleverd. Team 1 van Ronald Janzee en Roland Tiemessen kreeg een flink pak slaag te verwerken van medekoploper Prinses Wilhelmina 1 uit Enschede. Positieve noot aan deze dag is wel dat het vlaggenschip op een verdienstelijke 2e plek in deze hoofklasse afstevent.
De (te) hoog gespannen verwachtingen konden dit keer niet worden waargemaakt. Voor een zelfanalyse van het team en de speciale verslaggever in het bijzonder verwijs ik je weer naar bijgaand gedetailleerde verslag.
Historisch detail in deze wil ik u niet onthouden: de nederlaag, met 21-1, is de grootste sinds onze vereniging met zijn teams (vier of vijf per seizoen) aan deze Voorjaarscompetitie (voorheen C-competitie) meedoet (sinds 2008).

Team 2 van captain Bram van der Burg kwam deze week niet zelf in actie omdat het gastheer/vrouw speelde in Weesp. Voor een 'sfeer' impressie van deze koude en miezerige regendag verwijs ik u naar het verslag van onze speciale correspondente ter plaatse Gea Noë.

Team 3 ging deze week naar de altijd lastige baan van de Voorschotense om het daar op te nemen tegen De Kieviten 4 uit Wassenaar. Een eerherstel, na de 8-14 nederlaag tegen de Voorschotense, was het doel van de mannen van Beat Scheidegger. Getuige de 12-10 overwinning zijn ze daarin volop geslaagd. Handhaving in de 1e klasse is met deze verdiende overwinning al veiliggesteld. Maar bij een overwinning op koploper Zeegersloot 3 is de 2e plaats ook nog niet uit het zicht. Dit zal dan aanstaande vrijdag (Bevrijdingsdag!) op de korte baan van ShortGolf 3 in Swifterbant moeten worden afgedwongen. Succes mannen.

Na de oorwassing van vorige week tegen koploper en inmiddels kampioen Mariënweide 1, heeft ons 4e team zich mentaal van zijn sterkste kant laten zien. Een ondubbelzinnige triomf over Zeegersloot 4 in Oegstgeest, met 16-6, heeft het team van Peter Jager laten zien dat ze volgende week nog vol voor de 2e plaats in hun poule gaan strijden met Oegstgeester 2 als tegenstander. Een verschil van slechts 2 punten (holes) is de kloof. Voor de details van dit sterke herstel verwijs ik jullie naar bijgaand verslag van de teamcaptain ‘himself’.

Team 1 speelt laatste wedstrijd; Blamage met een gouden randje

Vanuit het clubgebouw komt altijd de beste raad en is het eenvoudig analyseren. Zo ook afgelopen week, in aanloop naar de belangrijke wedstrijd in Boekelo. 'Koppie erbij houden Weesp-1, geloof in eigen kracht, dan komen de punten vanzelf' werd meermaals als aanmoediging en goedbedoeld richting diverse spelers van ons team uitgesproken. Weesp-1 speelde zich vorige week al veilig om ook komend jaar in de Hoofdklasse van de Voorjaarscompetitie uit te komen, maar was deze vrijdag uit op meer. Hoe mooi zou het zijn als ook een vierde tegenstander aan de zegekar gebonden zou worden en het vlaggenschip van onze vereniging zich mocht opmaken voor een heus finaleweekend in Noord-Brabant?

Vooraf werd druk gespeculeerd binnen het team. Wie mochten zich rijk rekenen en werden geselecteerd als basisspeler voor de allesbepalende wedstrijd. Er werden tabellen, grafieken, psychologische rapporten – immers alle spelers zijn voorafgaand aan de competitie getest, onder andere op stressbestendigheid – van A t/m Z geanalyseerd en besproken. De teamcaptains stonden voor een lastige opgave, maar hakten op woensdag de laatste lastige knopen door. De geblesseerde co-captain annex schrijver van de verslagen werd het voordeel van de twijfel gegeven, waarbij de andere co-captain als eventuele stand-in op de reservelijst verscheen. Aan de grondige voorbereiding kon het niet liggen, het team was geprepareerd en reisde vol enthousiasme af naar het oosten van het land.

Vandaag was de tegenstander dus Prinses Wilhelmina 1, tot vandaag ook nog ongeslagen. Een waar titanengevecht vulde het programmaboekje. Na ontvangst met koffie en krentenwegge, het ontvangstwoordje door de spreker van de dag, werd de kudde golfers vrijgelaten om de baan onveilig te maken.
Weesp-1 beschikt over veel kwaliteiten (die ik hier niet allemaal zal opsommen, daar er strikt wordt toegezien op een maximaal aantal woorden in één verslag) echter vandaag bleek één essentiële competentie toch minder ontwikkeld dat de teamcaptains vooraf inschatte; veerkracht. De single-partijen liepen uit op een waar drama. Slechts één van de zes partijen werd niet verloren, maar leverde een gelijkspel op. Als je dan zo ongenadig hard ‘op de broek’ krijgt, zou je toch verwachten dat de rug wordt gerecht en teamgenoten elkaar bij aanvang van de greensomes daadkrachtig toespreken en vervolgens bij de hand nemen. Helaas, Weesp-1 was door de blamage in de singles geknakt en wist zich niet te herstellen. De drie greensomes werden eveneens verloren en zo keerde ons team met slechts één schamel puntje terug in het clubgebouw.

Alle spelers hielden zich groot, maar uw verslaggever durft gerust te zeggen dat dit uiterlijk vertoon was. Er vielen lange en ongemakkelijke stiltes aan tafel, helemaal toen het besef doordrong dat de balkonscène en intocht door het centrum Weesp ook van de baan was. Dat was toch even een tikkie voor het team. Vooruitlopend op een eventueel moeilijk maar daadkrachtig besluit van het verenigingsbestuur om de teamcaptains op non-actief te stellen, gaven de heren zelf aan hun functioneren te zullen evalueren en op korte termijn een besluit kenbaar te maken.
En zo eindigde een dag die startte met hoop en vertrouwen toch nog in mineur. Gelukkig hebben we de foto’s nog (van betere tijden, zie hieronder).

Roland Tiemessen

Lagedrukgebied

Team 2 ontvangt poulegenoten in Weesp. Dat hadden wij weer. Uitgerekend op de dag dat team 2 van de Voorjaarscompetitie gastheer/vrouw was op ons mooie golfbaantje, waren de weersvoorspellingen abominabel. En dat klopte. Koud en miezerig, een dag waarop men normaal niet zou gaan spelen. Maar ja, het is een wedstrijd, dus je moet.
Het thuisteam had zich gehuld in diverse laagjes (coltruien, thermokleding, de wedstrijdpolo en ook nog de dikke teambodywarmer) dat moest toch wel genoeg zijn. En o ja, zonder paraplu meelopen was geen optie. Genoeg over het weer.

De teams van respectievelijk Voorschoten, Noordeloos, Hoenderdaal (Driebergen) en Zeegersloot (Alphen aan de Rijn) verzamelden zich keurig op tijd in ons clubhuis. Na de gebruikelijke huishoudelijke mededelingen maakten sommigen nog gretig gebruik van de drivingrange. Vervolgens werden zij  om 10.00 uur begeleid door de Weesper teamleden naar de holes waar zij zouden starten. Een Shotgun start dus. Toch altijd leuk om te horen dat diverse mensen vorige week al voorgespeeld hadden op onze baan, die er overigens prachtig bijlag.

De deelnemers die ik de weg mocht wijzen (Zeegersloot tegen Noordeloos) begonnen vol enthousiasme op hole 4. Dat ging goed. Op hole vijf, die er toch zo eenvoudig uitziet, ging het al wat minder. Hoewel de spelers (in de single Matchplay) goed aan elkaar gewaagd waren, slopen er in de holes die volgden toch wel wat foutjes in.
Leuk om van de beide spelers te horen dat Weesp een baan is waar je je snel op verkijkt. Toch waren beiden het erover eens dat het een erg leuke baan is of, zoals één van de beide heren opmerkte 'het lijkt net een echte lange baan, maar dan korter’.

Ook in de middagwedstrijd ging het gelijk op tussen de teams. Hinderlijk was wel de miezerige motregen die vooral zorgde voor wat moeilijker putten. Via de ‘wasstraat’ weer snel terug naar het clubhuis voor het drankje en de onvermijdelijke bitterbal (ditmaal wel vergezeld van een paar plakjes ossenworst en kaas) en de uitslagen.
Volgende week speelt team 2 op Zeegersloot in Alphen aan de Rijn. Ik hoop op beter weer en vooral op goed spelen!

Gea Noë

Team 4 wint met ruime cijfers

De derde wedstrijd is gespeeld en volgende week alweer de vierde en laatste, wat gaat dat toch snel! Ons team is uitstekende voor de dag gekomen, we merken dat de trainingen door Roderick Paardekoper vruchten afwerpt.
We staan momenteel op de 3e plaats maar het verschil met de tweede plaats is slechts 2 partijpunten (holes), dus makkelijk te overbruggen. Maar dan moeten wel net zo scherp als deze week voor de dag komen. Aan Coos de Nijs zal het niet liggen, hij heeft de eerste twee wedstrijddagen laten vallen om zich in de Algarve op trainingskamp te gaan voorbereiden op het slot van deze Voorjaarscompetitie. Hij won waarschijnlijk daardoor gelijk zowel zijn single als de greensome met Hermi de Rijk.

Overigens werden alle singles met ruime cijfers gewonnen. De 1e plaats in onze poule is voor Mariënweide uit Aerdenhout, ze zijn volgende week gastheer en spelen dan dus zelf niet. Hun voorsprong is echter zo groot, dat ze niet meer zijn in te halen en daardoor komend seizoen naar de hoofdklasse zullen promoveren.

Onze tweede wedstrijd heeft ons de das omgedaan voor wat betreft het kampioenschap, aan de andere kant is deze afdeling veel gezelliger dan de hoofdklasse dus hebben we het eigenlijk prima gedaan. De captain is trots op jullie, op naar volgende week.

Peter Jager

Geplaatst op: 03-05-2023