De eerste wedstrijden zijn gespeeld

De NGF Najaarscompetitie 2022 is van start gegaan. Op de woensdagen 5, 12, 19 en 26 oktober wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Woord vooraf
Afgelopen woensdag 5 oktober zijn de eerste van vier NGF Najaarscompetitie wedstrijden gepeeld. Hierbij een korte samenvatting van die wedstrijden, gebaseerd op de ontvangen informatie.

We doen dit jaar voor het eerst mee met 4 teams. In tegenstelling tot de Voorjaarscompetitie, waar een team 6 speelsters/spelers bevat, bestaat een Najaarscompetitie team uit ‘slechts’ 4 speelsters/spelers. Ook de spelvormen wijken af van de Voorjaarscompetitie, waar 9-holes individueel Matchplay wordt gevolgd door een 9-holes Foursome Matchplay.
Bij de Najaarscompetitie zijn de spelvormen respectievelijk de 1e ronde 9-holes Individueel Stableford met handicapverrekening en de 2e ronde wordt er 9-holes Greensome Stableford (ook met handicapverrekening) gespeeld.

Ons 1e team, bestaande uit Jos Mooij, Ronald Janzee, Roland Tiemessen, Charl Neering en Hans Schouten hebben bij hun debuut in en bij Noordeloos de eerste 3 wedstrijdpunten binnengesleept. Lees hieronder het verslag van co-teamcaptain Roland.

Ons 4e team, bestaande uit Ad en Hermi de Rijk, Aaltje Snijder, Tiny Scholten en Peter Janneman heeft de spits afgebeten in Weesp met een thuiswedstrijd. Dit team met veel Voorjaarscompetitie ervaring en een debutant in de persoon van Peter Janneman, kwam tot hetzelfde resultaat als team 1, een 3e plaats en ook met 3 wedstrijdpunten. Voor de details zie onderstaand verslag van teamcaptain Ad de Rijk.

Team 2, bestaande uit allemaal oud Amstelborgh leden, trad  in Amsterdam-Osdorp (bij gastheer Ookmeer) aan met Herman Jansen, Willem Roggeband, Bert Wiggerink, Ruud Borgmann en  Martin Breman – om de strijd aan te binden met poulegenoten Putten 1, Soestduinen 1 en het thuisspelende team van Ookmeer 1. Het resultaat ook hier een 3e plaats en 2 wedstrijdpunten.

Tenslotte team 3 van Jan Bommel dat als enige in een poule van 3 teams uitkomt en naar gastheer Gooise 3 in Loosdrecht was afgereisd. Met vrijwel dezelfde samenstelling als in het voorjaar, te weten Gert Weijman, Albert en Astrid Drenth, Coos de Nijs en debutant (in dit team) Wilfried Meun, werd leunend op de ervaring opgedaan in de Voorjaarscompetitie, de volle buit van 6 wedstrijdpunten en dus de 1e plaats binnen gesleept.

Bovenstaande overziend, kunnen alle teams van onze vereniging en als debutanten in de Najaarscompetitie, terugkijken op een uitstekend begin van de maand oktober. Wij houden je ook de komende 3 weken, wanneer de overige wedstrijden worden gepeeld, op de hoogte van hun resultaten.

Hans van Santen, NGF Coördinator

Verslag van Team 4

Wij zijn als eerste gestart op onze eigen golfbaan in Weesp voor de NGF najaarscompetitie. De baan lag er goed bij en het weer was ons gunstig gezind, droog met een goede temperatuur, maar wel met veel wind.
Na ontvangst met koffie/thee en iets lekkers, gaf Hans van Santen een korte briefing over de actuele baansituatie en lokale regels.

Om 11.00 uur zijn we gestart. Ons team bestond uit, Tiny Scholten, Aaltje Snijder, Peter Janneman en mijzelf.
Tijdens de individuele wedstrijd (1e 9 holes) bleek dat Tiny Scholten de beste van de dag was, wat ons Team 1 in de dag score een extra wedstrijdpunt op zou leveren. Tiny bedankt daarvoor. Ook de greensomes (2e 9 holes) hebben we goed gespeeld.

Na de wedstrijd werd er onder het genot van een borreltje veel nagepraat over wat er goed en fout ging. De ander teams vonden het een mooie baan echter met veel waterhindernissen (ons bekend). De horeca trakteerde ons nog op een lekker broodje met warme kip.
Na de bekendmaking van de uitslag ging iedereen met een voldaan gevoel naar huis.

Bij deze bedank ik Hans, Trudy en Bert voor de begeleiding van deze eerste NGF Najaarscompetitie dag.
Teamleden bedankt en tot volgende week op de Golfbaan bij AMVJ te Amstelveen, waar wij dan te gast zijn.

Uitslag
1. Hoenderdaal 1: 6 punten
2. Gooise 3: 4 punten
3. Weesp 4: 3 punten
4. AMVJ 1: 0 punten

Ad de Rijk, teamcaptain

Hole in one!

De Najaarscompetitie is begonnen. Na diverse voorlichtingsbijeenkomsten met gedetailleerde toelichting van Hans van Santen, mocht ‘Weesp-1’ op woensdag 5 oktober eindelijk de wei in. Het team – bestaande uit Jos Mooij, Hans Schouten, Charl Neering, Ronald Janzee en Roland Tiemessen – werd bij voorbaat gepositioneerd als prestatieteam. Een zware verantwoordelijkheid, zeker met een spelvorm waarbij de stablefordpunten leidend zijn.

Zoals goeroe van Gaal zijn spelers voorhoudt, moet je een wedstrijd in je hoofd voorspelen, het zogeheten imagineren. Teamcaptains Janzee en Tiemessen sloten zich graag aan bij dit beproefde concept en gingen een stapje verder. Zaterdag voorafgaand aan de eerste wedstrijddag werd voorgespeeld op de baan in Driebergen. Niet dat dit voorspelen alle spelers direct een stoot vertrouwen gaf, kwamen we tot de conclusie dat dit trainingsonderdeel vroeg of toch laat haar vruchten zal afwerpen. Zo niet, dan hadden we in ieder geval een gezellige middag.

Woensdag 5 oktober verzamelde het team om 10.00 uur in Driebergen om op baan ‘Hoenderdaal’ de laatste instructies te vernemen alvorens om 11.00 uur werd afgeslagen. De thuisploeg bepaalde dat Weesp vandaag gekoppeld werd aan team Spandersbosch 1, wat automatisch betekende dat de andere ploegen – team Hoenderdaal 2 en team Noordeloos 1 – ook de gehele wedstrijd samen opliepen. De eerste negen holes werd individueel geknokt voor een mooie stableford score, waarbij de beste drie scores op het formulier zouden eindigen. Team Weesp ging met 43 punten (2x 15 en 1x 13 punten) rond, wat niet direct tot grote tevredenheid stemde. Maar goed, de greensomes moesten nog starten.

En hoe! Bij aanvang van de tweede helft rechtte Hans Schouten direct de rug en raakte de bal op magistrale wijze. Met een fantastische balvlucht landde de bal kort achter de vlag en door de backspin rolde de bal… in de hole! Hans sloeg een hole-in-one, de toon was gezet. Na deze ouverture van de greensomes kreeg team Weesp vleugels en verzamelde een flinke lading punten. De teller stokte na 39!

Eenmaal in het clubhuis werden driftig de punten geteld, gecorrigeerd, herteld en uiteindelijk definitief vastgesteld. Waar de teamcaptains vooraf een voorzichtige doelstelling (soft target) op 80 punten hadden gesteld, bleken de spelers dit te overtreffen. De scores van de vier teams lagen dicht bij elkaar. Weesp-1 kwam tot 82 punten en behaalde hiermee een mooie gedeelde tweede plaats. Echter, door een betere individuele score van een speler uit team Noordeloos, wat een bonuspuntje opleverde, werden we officieel derde. Een prima start en een mooie opmaat voor de komende wedstrijden. Te beginnen komende woensdag op onze thuisbaan in Weesp. Komt dat zien.

Non-playing co-team captain,

Roland Tiemessen