Finale Matchplay Kampioenschap

Vanaf mei dit jaar was een groep matchplayers elke vrijdagavond op de baan te vinden. In flights van twee, vlak achter elkaar aan, soms al op hole 14 klaar, maar vaak ook was het tot op hole 18 spannend. Vier poules bij de heren en twee poules bij de dames zouden ervoor moeten zorgen dat eind september de finaledag gespeeld kon worden.
De nummers 1 en 2 van een poule gingen verder in de winnaarsrondes, de overige spelers streden om de overige plekken op de finaledag. Uiteindelijk, na veel matchplaywedstrijden, werden de volgende halve finales gespeeld:

Willy Kok - Ineke Koper
Gea Noë - Marjanne Spruit
Roy Bihari - Beat Scheidegger
Ronald Janzee - Martijn van den Berg
Astrid Drenth - Tiny Scholten
Monica Leijten - Hermi de Rijk
Hans Schouten - Kees Eitjes
Erik Hansma - Sander Rensen

Veel partijen werden pas op hole 16,17 of 18 beslist. Bij gelijk spel zou er doorgespeeld moeten worden op hole 1, maar dat was dit jaar niet nodig. Uiteindelijk leidde de uitslag van deze partijen tot de volgende finale-partijen:

Ineke Koper - Gea Noë
Roy Bihari - Ronald Janzee
Tiny Scholten - Monica Leijten
Hans Schouten - Sander Rensen

Ook hier werd flink gestreden, maar kwamen uiteindelijk de volgende winnaars naar boven:

Heren
1. Sander Rensen
2. Hans Schouten
3. Erik Hansma

Dames
1. Monica Leijten
2. Tiny Scholten
3. Hermi de Rijk

In de finale-partijen van de golfers die in de poulefase niet als eerste of tweede geeindigd waren zijn de volgende uitslagen gekomen:

Heren
1. Roy Bihari
2. Ronald Janzee
3. Beat Scheidegger

Dames
1. Gea Noë
2. Ineke Koper
3. Willy Kok

Matchplay is een spelvorm waar je tegen elkaar speelt in plaats van strokeplay of stableford. De partijen spelen vaak sneller en elke hole is er één. Ze zijn vaak ook pannender dan tijdens stableford wedstrijden, wat erg leuke en energieke partijen kan opleveren. Door de indeling in de poules kom je allerlei spelers tegen waar je normaal niet zo snel mee of tegen zou golfen. De indeling na de poulefase zorgt er ook voor dat de rondes naar de finaledag toe, meestal gespeeld worden tegen spelers van je eigen handicap niveau.

We hopen dat alle spelers veel plezier hebben gehad aan de matchplay partijen van dit jaar en hopen dat zij en anderen leden, volgend jaar weer meedoen.

Hans Schouten

Geplaatst op: 26-09-2022