Vossenjacht

Onder een wat dreigende lucht maar toch met een temperatuur boven de 20 graden waren er maar 15 enthousiastelingen die zich aanmeldden voor de woensdag toss. De mooi weer klanten hadden gewoon kunnen komen, slechts op de laatste hole begon het ietwat te spatten. Verder de hele ochtend droog.
Waarschijnlijk was het lage aantal te wijten aan het externe toernooi dat vrijdag de 19de in Dronten wordt gespeeld.
Onder de deelnemers maar één dame, of moet ik zeggen vrouw en dat was Loes Philips met Wien de coördinatoren van de Instuif. Dat Loes en Wien de wedstrijd leidden was niet omdat of Koos of Wil ziek waren, maar gewoon omdat zij beiden verhinderd waren.

Het was vandaag vossenjacht. Voor wie niet weet hoe dit werkt een kleine uitleg. Een lid van golfclub loopt 18 holes en zijn ronde moet zo goed mogelijk worden benaderd. Per hole wordt een individuele score vergeleken met de vos en op stableford achtige wijze gescoord. Dus als je de zelfde hoeveelheid slagen hebt als de vos krijg je twee punten, verschilt het een slag, zowel naar boven als beneden, is het één punt en verder maken we er geen punt van.

Na afloop van onze 18 holes kregen we de kaart van Wim Vinju, gelopen een week daarvoor op woensdag 10 augustus, hij was dus de vos.
Zijn totaal score was niet ver verwijderd van zijn leeftijd en bood dus een verscheidenheid aan slagen per hole.
Tijdens het uitrekenen van ieders scores werd al snel duidelijk dat een birdie niets opleverde en dat de lieden met parren het ook zeer moeilijk hadden. Uiteindelijk waren de mannen die zeer relaxed gelopen hadden en niet op zoek naar de beste seizoenskaart, degene die het spelletje het best hadden begrepen.

Birdies werden er geslagen door Iwan Pinas, Ed de Groot en Hans Graas, terwijl de neary onder de neus van Sjoerd Bron werd weggekaapt door Michiel Hiemstra.

En dan de drie winnaars die de kaart van Wim het beste hadden benaderd, waren Fred Nelis, Ivan Pinas en ondergetekende.

Gerard Stevens

Geplaatst op: 17-08-2022