Drempelvrees

Wie kent het niet? Als beginnende golfer moet je even een drempel over om je eerste toernooi te spelen. Het is daarom dat initiator en organisator Yvonne Tuin al een aantal jaren het Debutanten/ Beginnerstoernooi organiseert. 21 mei de tweede jaargang van dit evenement, waarvoor 16 deelnemers, ook wel groentjes genoemd, zich hadden aangemeld. Een bont gezelschap waaronder enkele verenigingsleden, leerlingen van Roderick Paardekooper of Tjerk van der Horst, bekenden van Friso Verhoeve en anderen die via de flyers of de website hadden gelezen dat dit evenement zou plaatsvinden.

In het welkomstwoord werd door Yvonne Tuin nog even een aantal essentiële dingen aangestreept zoals de etiquette op de baan, kleding, spelregels en andere zaken. Altijd handig om te weten en zeker voor beginners. Moest men in het verleden nog strenge examens onder het alziend oog van een NGF-offical afleggen, heden ten dage gaat het er wat soepeler aan toe. Tot groot ongenoegen van een aantal ervaren spelers leidt dit niet altijd tot het gewenste resultaat.

Er werden per flight 2 deelnemers met een begeleider de baan ingestuurd. Mijn ‘leerlingen’ begonnen wat aarzelend, maar vonden de aanwijzingen zoals trolley wegzetten, score schrijven als je de hole verlaten hebt, doorlopen en nog wat andere aanwijzingen erg prettig. Ook het lopen en invullen van een officiële kaart was een nieuwe ervaring. Ruilen van kaart, marker zijn voor elkaar. Ook dat moet je leren. En dan nog spelen ook. Mijn spelers deden erg hun best en presteerden best goed. Dat bleek later ook bij de prijsuitreiking. Beiden hadden een gedeelde 2e prijs bij de heren.

Bij de dames (5 deelneemsters) won Grace Imamkhan met een score van 20 punten, die erg blij was dat ze haar handicap had verbeterd.
Bij de heren (11 deelnemers) was een gedeelte tweede plaats met 18 punten voor Juul Hamstra en Marcim Kmiecik..
De eerste prijs en overall winnaar met 22 punten was Eric Hulshof.

En hoe goed onze vereniging in elkaar zit bleek ook maar weer eens uit de vrijwilligers die deze beginners wilden begeleiden. Daarom nog even de namen van deze golfers die hun zaterdagmiddag beschikbaar stelden: Gerard Stevens, Hans van Santen, Trudy van Sloten, Hans Schouten, Willem Demper, Gert Weijman, Bas Overwater en Gea Noë.

Verder een prima weertje, niet veel zon maar droog en een aangename temperatuur om op het terras plaats te nemen. Toch nog even noemen, een prima verzorging van de horeca met speciale dank aan Pascal en Dominque, die de horeca ondanks de sluitingstijd toch nog even open hielden.

Gea Noë

Bekijk de foto's