Spannend, gezellig en verbindend

De NGF C-competitie 2022 is weer van start gegaan. Op de vrijdagen van 8 april tot en met 6 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Voor Team 1-18 van captain Bram van der Burg was het deze week gastvrouw/heer spelen tijdens een zinderende ontknoping in zowel de top als de staart van de ranglijst van hun poule. Spielehof 1 uit Boekelo en Putten 1 streden om een plaats in de landelijke finale hoofdklasse op 19 en 20 mei, terwijl Zeewolde 1 en ShortGolf 1 uit Swifterbant om de laatste degradatie plaats streden. Spielehof 1 bleek een maatje te groot voor de dame en heren uit Putten: eindstand 17-5.
Bij de degradatiekandidaten was het eveneens een ongelijke strijd met als resultaat een 17-5 zege voor ShortGolf 1.

Team 1-36 van captain Adri de Kok stond voor de moeilijke taak om de tweede plek veilig te stellen tegen naaste concurrent Duinzicht 4 uit Wassenaar. Gezien de uitslag van 4-14 kunnen we concluderen dat er weinig eer te behalen viel op deze afsluitende dag met alleen de dames Tiny Scholten en Aaltje Snijder die de punten aan de Weesper kant hielden. Het team kan haar/zijn blik volledig op de wintertraining en volgend seizoen gaan richten.

Team 2 moest het opnemen tegen de kampioen in de poule C559, De Kieviten 4 uit Wassenaar. De ingecalculeerde nederlaag werd werkelijkheid, maar de rentree van routinier Bert de Haan en de onverwoestbare saamhorigheid in het team van captain Peter de Jager waren de lichtpunten op deze prachtige zonnige vrijdag van de 6e mei in Wervershoof bij gastvereniging KLM 1.

Team 3 moest vechten voor zijn laatste kans om de gedeelde eerste plaats in de poule te kunnen veroveren tegen Ookmeer 3 in Oegstgeest bij gastvereniging Oegstgeester 5. Zonder kopman Roy Bihari, maar met een veelbelovend debuterende Iwan Pinas ging het team van captain Beat Scheidegger strijdend ten onder met de cijfers van 15-7. Het hoogtepunt van de dag was weggelegd voor de nestor van Team 3, Adri de Wit, die het seizoen bijzonder sterk beëindigde met een 18 karaats Hole in One tegen de, na later bleek, kampioen Ookmeer 3.

Tenslotte Team 4. Voor het team van Jan Bommel was er wederom geen overwinning weggelegd, maar taai als ze zich het hele seizoen al lieten gelden, werd er niets cadeau gegeven aan de kampioen Groen-Geel 2 in poule  C563.

Met bovenstaande wedstrijden is er weer een einde gekomen aan de veel te snel voorbijgegane C-competitie van 2022. We noteren twee degradanten, Weesp 1-18 uit de landelijke hoofdklasse C-551 en Team 4 uit de regionale eerste klasse C563. Een prachtig debuut voor Team 1-36 in de 2e klasse 36-holes competitie werd bekroond met een derde plaats in de eindrangschikking van poule C509 en Team 2 handhaafde zich puur op de routine en teamspirit als vierde in de regionale eerste klasse- C559. Tenslotte was het Team 3 dat de, vooral in het begin, hoog gespannen verwachtingen niet kon waarmaken met een derde plaats in poule C561 van de eveneens regionale eerste klasse.

De conclusie die we kunnen trekken is dat de wintertraining, gegeven door pro Roderick Paardekooper, afgelopen februari en maart positief heeft bijgedragen aan het niveau en de saamhorigheid bij de teams die daar aan hebben meegedaan.
Met nog een afsluitend toernooi, de Fred Looijer Cup, tussen alle deelnemers van de C-competitie komt een spannend, gezellig maar bovenal verbindende periode bij onze vereniging tot een goed einde. Op naar de Najaarscompetitie in oktober. Schrijf jullie in, voor 1 juli, want er zijn nog genoeg plaatsen beschikbaar voor ALLE leden van de club!

Einde wedstrijd
Voor Team 1-18 van de C-competitie was het 6 mei einde wedstrijd. Niet alleen werd de laatste wedstrijd gespeeld van deze C-competitie met de deelnemende teams van Zeewolde, Putten en Swifterbant, maar ook degradeerde het team van Weesp vandaag uit de hoofdklasse. Einde wedstrijd dus.

Team 1-18 was deze keer gastheer/vrouw op Golfbaan Weesp. Als eerste arriveerde het busje (Busje komt so) uit Boekelo. Slim van de Boekelose heren om alle uitwedstrijden gezamenlijk in een busje( met chauffeur) te bezoeken. Daarna druppelden ook de andere teams langzaam binnen. Na de koffie werd er gretig gebruik gemaakt van de drivingrange alwaar diverse deelnemers briljante, en vooral verre, ballen sloegen. Zij hadden toen nog geen idee dat dat op onze baan absoluut niet nodig is.
Om klokslag half 11 konden de eerste deelnemers onder ideale weersomstandigheden van start. Leuk om te zien dat menigeen de bal in het ‘bos’ liet verdwijnen. Kennelijk toch een beetje geïmponeerd door het water ter rechterzijde van de baan.
Onder begeleiding van de verschillende Weesper teamleden zochten de gasten hun weg op onze baan en het moet gezegd worden, van verschillende gasten hebben wij veel complimenten ontvangen over onze baan. Over het algemeen had men niet gedacht dat over een relatief klein perceel een zo complexe baan was aangelegd. Dat was dus zwoegen geblazen.
Uiteindelijk waren de teams omstreeks half drie uitgegolfd en kon men na het inleveren van de kaarten plaatsnemen op het zonovergoten terras. Het bier vloeide dan ook rijkelijk. Bittergarnituurtje erbij en napraten. Het bleef nog lang gezellig.
Wedstrijdleider Bram van der Burg maakte de uitslag bekend (Spielehof is de kampioen en ShortGolf 1 gedegradeerd, net als Weesp 1-18) en bedankte uiteraard iedereen voor hun, vooral gezellige, aanwezigheid.
Het zit er dus weer op. Volgende jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Gea Noë

Verslag team 1-36
6 mei was alweer de laatste competitiedag. De tegenstander van Weesp 1-36 was Duinzigt 4. De ochtend begon slecht. Alle Foursomes wedstrijden werden verloren. Dat beloofde niet veel goeds voor de singles. Maar Tiny Scholten en Aaltje Snijder hebben de eer gered door hun singles te winnen. We verloren helaas in z’n geheel met 4-14. Hiermee eindigden we op de derde plaats. Maar het was weer een gezellige dag met prachtig weer. Deze laatste competitiedag werd in Aerdenhout bij golfclub Mariënweide afgesloten met een lekkere asperge maaltijd met alle teams. Terugkijkend was het een erg leuke competitie met 36 holes op één dag. Goed te doen op par 3 banen.

Aaltje Snijder

Op een prachtige dag, op een prachtige baan, golfen met een prachtig Team 2 van Weesp met prachtige mensen!
Dat is wel zo’n beetje de omschrijving van deze laatste competitiewedstrijd. De laatste alweer, wat gaat het toch snel voorbij. We speelden op de Vlietlanden in Wervershoof, de thuisbaan van KLM1, een mooie volwaardige golfbaan zonder doelen, hekken of middenstip. Dat was na het spelen bij Ookmeer en De Kieviten wel even wennen, maar ook zeker genieten. Het spel liep allemaal wat stroever waardoor we, hoewel na een lange afwezigheid van onze sterspeler Bert de Haan, die weer mee kon doen en geheel naar verwachting zijn singlewedstrijd won, tegen de latere kampioen de Kieviten. We wonnen te weinig holes om de punten te kunnen bijschrijven.

Dat we in onze poule 4e zijn geworden vind ik een compliment waard, daar wij een bijzonder jong team hebben. Niet qua leeftijd hoor, want dat zit wel snor. Nee, het zit ‘m in de wedstrijdervaring want de huidige samenstelling van ons team bestaat al 3 jaar, maar in 2022  was het door covid-19 perikelen pas de eerste keer dat we in ons mooie tenue mochten opdraven. Waarvan de meesten na deze heerlijke dag gelijk aangaven dat we voor volgend jaar moeten investeren in een korte broek alsmede een shirt met korte mouwen en wellicht toch maar wat meer aan de wintertraining moeten gaan doen. Martijn van den Berg had wat betreft het weer een vooruitziende blik, hij vertrok op hole 1 in een lange en kwam op hole 18 terug in een korte broek, daar kan Hans Klok nog een puntje aan zuigen!
Wat een verschil trouwens in het weer, de 1e wedstrijd toen we thuis gastheer/vrouw waren moesten we nog om de beurt naar binnen om even op te warmen! Maar gelukkig heeft Pluvius zich al die weken niet laten zien.
Welgemeende excuses gaan naar Ad de Rijk, daar ondergetekende het in de Greensomes klaarspeelde om een puttje van 30 cm te missen, waardoor we niet op voorsprong kwamen. (Ad ik neem gelijk puttlessen bij Roderick hoor!)
Complimenten ook aan Jan Verhagen die in het begin van de competitie als kopman vaak tegen erg sterke tegenstanders moest spelen en door een slechte kaart nu als derde speler een beetje lucht kreeg en aan Sandra Dijkman, die geheel onbaatzuchtig haar plek in de laatste match aan Jan afstond. En natuurlijk aan Hermi de Rijk die haar captain tijdens de thuiswedstrijd feilloos ondersteunde en leuke verslagen voor de website schreef.

De Olympische gedachte staat hoog in ons vaandel, meedoen en plezier zijn minstens zo belangrijk als het resultaat, in tegenstelling tot andere verenigingen met de beste spelers in het hoogste team, zijn onze teams organisch tot stand gekomen en aangevuld, waardoor in onze teams ook hogere handicappers spelen en het verschil in speelsterkte met andere teams soms angstaanjagend hoog is.
Ik ben daarom trots op onze prestaties, wellicht hadden we qua punten er nog wat meer uit kunnen halen, maar toch hebben we onze huid duur verkocht. Qua gezelligheid zijn jullie echt mijn kampioenen, ten overvloede wil ik daarom nog melden dat wij als laatste het terras verlieten.
Groetjes allemaal en tot de bij de Fred Looijer Cup,

Peter Jager

Verslag Team 3
Team 3 had tot halverwege de competitie nog alle kansen om kampioen te worden na overwinningen op Groen Geel 3 en Oegstgeester 5.
Uiteindelijk waren AMVJ 1 en Ookmeer 3 ons toch iets te machtig. Gezien het bij beide verenigingen aanwezige (veel) lagere handicap misschien ook wel terecht. Vermeldenswaardig is dat ons vlaggenschip Roy Bihari slechts één wedstrijd heeft mee kunnen spelen en dat hij met verve is vervangen door Iwan Pinas. Iwan is meteen toegevoegd aan ons team voor volgend jaar en dit niet alleen vanwege zijn golfkwaliteiten, maar zeker ook vanwege zijn gezelligheid.
Bovenal vermeldingswaardig is dat onze Nestor, Adri de Wit in de laatste ronde tegen Ookmeer 3 zowel de single als de Greensomes (samen met teamcaptain Beat) heeft gewonnen en... als kers op de taart sloeg hij zowaar ook nog een HOLE in ONE.
Door een verrassende gelijke uitslag van AMVJ 1 tegen Groen Geel 3 is Ookmeer 3 nipt winnaar geworden en promoveert hierdoor naar de hoofdklasse.
Volgend jaar nieuwe ronden en... nieuwe kansen.

Paul Baarbé

Verslag Team 4
Vrijdag 6 mei, onze laatste competitiedag. Er was wat verwarring over de begintijden, er was een email niet aangekomen. Daardoor kwam Weesp 4 pas op het laatste moment het clubhuis binnen vallen bij Zeegersloot, onze gastvrouw/heer. De reis naar Alphen aan den Rijn was niet prettig. Er was dichte mist. Maar toen we eenmaal in Alphen aan den Rijn aankwamen, begon de zon te schijnen. Verder is het een prachtige voorjaarsdag geworden. We moesten tegen Groen Geel 2 uit Wassenaar spelen. Dat team was vorige week al kampioen geworden. Dus was er vandaag helemaal geen strijd meer. We hadden de drie voorgaande wedstrijden verloren. Vorige week werd er al gesproken over de uitslag. Of het 21-1 voor Groen Geel zou worden of misschien nog erger. Want met zo’n uitslag hadden we nog niet verloren. De baan op Zeegersloot was prachtig. Vooral de greens waren uitstekend. Weesp 4 kon vandaag echter goed partij geven. Alleen dat laatste puttje lukte niet. Niettemin hebben we heerlijk kunnen golfen. En de uitslag, die was beter dan de voorspelling. Het is 20-2 geworden. Dus boven verwachting. De competitie zit er op. Er werd vandaag al gesproken over de najaarscompetitie die dit jaar voor het eerst wordt georganiseerd. We wachten af.

Jan Bommel

Geplaatst op: 08-05-2022