Tweede wedstrijddag

De NGF C-competitie 2022 is weer van start gegaan. Op de vrijdagen van 8 april tot en met 6 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Na de tweede wedstrijddag beginnen de krachtsverhoudingen zich af te tekenen. Ons eerste team in de 18-holes hoofdklasse competitie zal de komende week de stijgende lijn moeten volhouden om kans op overleving te behouden. Voor het eerste team in de 36-holes competitie zal dat de bevestiging worden of de hegemonie (koppositie) gehandhaafd blijft. Team 2, die pas één wedstrijd heeft gespeeld zal in Oegstgeest tegen de (laag)vliegers van KLM de eerste wedstrijdpunten moeten veiligstellen. Team 3 van Beat Scheidegger gaat gestaag door met winnen en staat voor het cruciale duel met het eveneens nog ongeslagen AMVJ 1 en dus virtueel medekoploper. Tenslotte Team 4, dat voor een sleutelwedstrijd staat m.b.t. handhaving in de 1e klasse tegen het 1 punt boven hen staande Oegstgeester 4 in Wassenaar. Mocht dit lukken dan zal dat een wereldprestatie zijn na zoveel wisselingen in het team dit seizoen.

De stijgende lijn te pakken!

Ons team Weesp 1-18, onder de bezielende leiding van Bram van der Burg, heeft afgelopen vrijdag tijdens de 2e C-competitiewedstrijd in Putten de stijgende lijn, die vorige week al zichtbaar was doorgezet.

Werd er vorige week nog met 18-4 verloren, deze week was het verlies nipt met 8-14. In de singles werd het 6-8, maar was het aantal gewonnen holes zelfs gelijk aan die van de tegenstander Shortgolf uit Swifterbant : 19-19.

Hierdoor scoorden we toch nog een bonuspunt, wat ons puntentotaal, voor de start van de Greensome, op 7 bracht. Tijdens deze Greensome, in de voormiddag, bleek toch bij enkele teamgenoten 'de lucht' er een beetje uit en werd er slechts 1 van de 6 te behalen punten gescoord. Jammer! Daardoor werden ook 2 bonuspunten misgelopen, wat in een eindstand van 8-14 resulteerde.

Voorwaar toch een forse stijging van 200% in het resultaat ten opzichte van de koude, letterlijk en figuurlijk, start van vorige week in Zeewolde tegen Putten 1! Na afloop bleek de stemming er niet onder geleden te hebben en ging de focus, onder het genot van een hapje en een drankje, alweer op volgende week met als tegenstander het altijd lastige Zeewolde 1. In het verre Boekelo, bij gastvereniging Spielehof, zijn zij de te kloppen opponent. Maar dan is onze nestor en trouwe supporter (inclusief echtgenote Margareet van deze week), Gerard, weer van de partij (in de roulatie met Willem) en is ook Gea (voor Carlos) weer inzetbaar. Samen met Yvonne, Marjolein, Bram en mijn persoontje een prachtige mix van routine en geslacht, die de hoop op een succesje zeker rechtvaardigt.

Volledigheidshalve nog even het andere resultaat in onze poule, waar Zeewolde volledig van de baan werd geveegd door de gedoodverfde kampioen van dit jaar in de Hoofdklasse C551, Spielehof. Eindstand 20-2.  Dit heeft als voorlopig resultaat, een 3e plek in de poule achter Spielehof 1 en Putten 1, maar voor Zeewolde 1, dus nog volop spanning voor de komende 3 weken.
We houden jullie op de hoogte !

Hans van Santen

Eindelijk voor het èchie!!

Eindelijk konden we dan voor het eerste met Team 2 een echte wedstrijd spelen, weleens waar was de competitie al vorige week begonnen, maar toen waren we gastheer/vrouw als thuisclub en deden dus niet mee voor de punten. We speelde bij sportpark Ookmeer tegen Oegstgeester 3, de singles wonnen we met 22-20 en dit leverde dus 2 matchpunten op, helaas was de koek toen schijnbaar op want alle greensomes werden met verloren 6-16, geen matchpunten derhalve en aangezien de einstand 9-13 matchpunten was kreeg Oegstgeest de 2 wedstrijdpunten waar we zo naar snakten.
Waren we dan kansloos? Zeker niet, de holes werden vaak door een gemist puttje of een birdie van de tegenpartij beslist.
De slechte uitkomst van de greensomes op de 2e negen holes is te verklaren doordat enkele van ons inclusief ondergetekende met de tong op de schoenen liepen, tussen de holes waren er gigantische afstanden te overbruggen, voor mijn gevoel hebben we dan ook qua afstand 54 holes gelopen hetgeen gezien de gemiddelde leeftijd binnen ons (en volgens anderen krakkemikkige) team, op zich zonder blessures, al een prestatie van formaat was.

Ook een gemis was dat onze sterspeler Bert de Haan niet meedeed, hij had zich met een vooruitziende blik voor deze speeldatum als reserve opgegeven en trouwens ook een flinke griep (geen Corona) gekregen, volgende week doet hij weer mee en zullen we natuurlijk scoren!

De sfeer had niet onder het verlies te lijden, in het clubhuis van Ookmeer hebben we met alle overige deelnemers, tenminste met diegenen die na deze conditionele aanslag de wel erg hoge en steile wenteltrap met goed gevolg konden beklimmen, onder het genot van een drankje en een hapje nog een hele tijd na zitten praten.

Volgende week gaan we naar Oegstgeest en is onze tegenstander KLM 1, daar dit team tot op heden steeds met grote verschillen heeft verloren en ik bij voorbaat voor onderschatting wil waarschuwen moet dat een ( hoe toepasselijk in dit weekend) eitje worden.

Peter Jager

Team 4 was gastvrouw en heer

Vrijdag 15-4-2022 was Team 4 gastheer voor Voorschotense 2, Groen Geel 2, Oegstgeester 4 en Zeegersloot 1. Een dag ervoor was een prachtige voorjaarsdag. Dat zorgde ervoor dat we er vanuit gingen dat het een schitterende dag zou worden. Maar dat pakte toch iets anders uit. Alleen maar wolken en een harde koude wind. Ik stond op hole 1 om iedereen op tijd de baan in krijgen. Mijn teamgenotes en teamgenote liepen door de baan om de speelsters en spelers met raad en daad bij te staan. Allemaal kwamen ze na afloop verkleumd het clubhuis binnen. De speelsters en spelers hadden daar minder last van gehad. Die waren lekker druk bezig. Het spelen verliep zonder problemen. Er werd vlot gespeeld, dus weinig oponthoud in de baan. De spelers kwamen druppelsgewijs het clubhuis binnen. En dan komen de verhalen. Van mooie slagenen  gemiste putts, je kent dat wel…
Een probleem bleek toch het invullen van de kaarten. Het lijkt makkelijk: een + als je de hole wint, een – als je de hole verliest en 0 als je de hole gelijk speelt. Maar dat is voor menigeen nog steeds een probleem. De wedstrijdformulieren ingevuld. De captains laten controleren en tekenen. Alles klaar. Maar opeens staan er twee dames voor de tafel. De uitslag was niet goed. Wat bleek, beide dames hadden de kaarten verkeerd ingevuld. Speler en marker omgedraaid. De uitslagen aangepast. En voor één team kwam het goed uit, niet verloren, maar gelijk. Het andere team was de winst kwijt, en speelde dus ook. Dit was de enigste dissonant van de dag, als je dat zo mag noemen.

Kortom: een koude, maar een geslaagde dag. Alle teams gingen tevreden naar huis. En daar gaat het tenslotte om. Met plezier blijven spelen !

Komende week gaan we weer aan de bak en wel in Wassenaar bij gastvereniging Groen Geel 2. We spelen dan onze 2e wedstrijd tegen Oegstgeester 4, die met 1 punt net boven ons in de rangschikking staat. Dé kans om de laatste plaats over te doen !

Jan Bommel

In de duinen kun je struinen met team 1-36

Het was prachtig weer en we mochten naar de uitermate fraaie baan van Duinzicht in Wassenaar om te spelen tegen de Gooise 2. We hadden versterking gekregen van onze onovertroffen invallers Aaltje Snijders en Wien Philips.
Duinzicht heeft in Wassenaar, naast renbaan van Duindigt, een heel mooi en gezellig clubhuis en na de hartelijke ontvangst mochten we de baan in voor de eerste 18 holes, de foursomes. Je slaat dan om en om samen met je partner en dat liep bij ons als een trein. We wonnen alle foursomes met ruime cijfers.
Na genoten te hebben van de lunch mochten we weer de baan in maar nu voor onze 18 holes singles. Hier moesten we harder voor de punten werken, maar we wonnen er toch 6 van de 12, zij het dat de meerderheid van de partijen pas op de laatste holes werden beslist.

Op het terras werden we verwend met een drankje en hapjes. Toen alle uitslagen binnen waren bleek dat we hadden gewonnen met 12-6. Op dit moment staan we op de eerste plaats in onze poule. Maar vanaf dat moment werd het pas écht gezellig, want ik wist nog van het spelen bij Groen-Geel dat om de hoek bij Golfclub Duinzicht een top Chinees restaurant zit, genaamd Flamingo House. Daar hebben we onze overwinning uitgebreid gevierd,. Het ene gerecht was nog lekkerder dan het andere en geheel voldaan werd de thuisreis aangevangen.

Ontzettend leuke dag op een werkelijk prachtige maar ook uitdagende baan met een heel sportieve groep van 4 teams bestaande uit 6 personen. Bovendien hebben we zelf ook nog een heel gezellig team.

Volgende week 22 april zijn wij de gastvrouw/heer van de overige teams in onze poule en dan spelen Mariënweide 2 - Gooise 2 en Duizicht 4 – Veldzijde 2 tegen elkaar.

Max Dolfin

Geplaatst op: 18-04-2022