Drie ballen uit eigen doos!

Onder de bezielende leiding Bert de Haan werd het deelnemersveld aan de Herenmiddag met 29 spelers voor aanvang van de ronde succes gewenst. Met uitstekende omstandigheden, kortebroekenweer, zon en goede temperatuur, maar wel met een stevige noord-oostenwind. Hierdoor speelden de holes 1-2 en 10-11 toch wel wat langer en hadden de spelers een of twee clubjes langer nodig om de green te raken.
Met de mooie verhalen van good old Jacques van Vessem (alle grandprixs F1 te Zandvoort als toeschouwer bezocht) en de reeds goed geïntegreerde en gezellige Amstelborger Willem Roggeband in de flight was eigenlijk vooraf al succes verzekerd. De vierde spelers in de flight was Jens van Galen, inderdaad mijn zoon, op zijn laatste vakantiedag voordat de school weer begint. En hij vond dat best spannend zo met zijn oude heer en twee onbekende mede-flightgenoten.

Het veld met medespelers was fors met 29 spelers van 14 tot 80 jaar en van 60 tot 135 kilo. Van allerlei pluimage, achtergronden (ook in de sport) en met handicaps van 10 tot 54. Dat is het mooie van de golfsport; iedereen kan met en door elkaar spelen.
Wist u overigens dat 15-20 kilo meer of minder gewicht een verschil in de swing geeft en hierdoor in de prestaties ook. Zo slaat topgolfer Bryson Dechambeau na 15 kilo extra gewicht (wel met name spieren) circa 30 meter verder met zijn driver. Maar Colin Montgomerie sloeg in het verleden na 20 kilo gewichtsverlies geen bal meer.
De spelvorm was strokeplay met als correctie de helft van de playing handicap m.a.w. weinig slagen aftrek. Hier hadden de wat lagere handicappers een licht voordeel mee.
Onder het genot van een drankje en lekkere hapjes werden de goede slagen steeds mooier en de bijna birdies en hole-in-ones ook. Bert en zijn secondanten Wim Vinju en Kees Eitjes konden weer heel wat prijzen uitdelen. Golfbaan Weesp had wat extra ballen en een collectors item-muts gesponsord.

De uitslagen
Birdies: Sjoerd Bron, Wim Vinju, Roy Bihari, Gerard Stevens, Ton Vervoort, Gerhard van Galen (ieder 1 birdie), Peter Roest en Rudi Borgmann (ieder 2 birdies)

Neary op hole 1-10: Ben Bruggeman

1. Gerhard van Galen 60 slagen (handicap 18.4)
2. Rudi Borgmann 60 slagen (handicap 22.5)
3. Peter Roest, 61 slagen

Als winnaar mocht ik van Bert nog wat zeggen en dankte vanzelfsprekend de organisatie en de mede-flightgenoten, maar toch in het bijzonder zoon Jens. Hij was het die zijn 'ouwe' op vakantie steeds aanspoorde om een rondje samen te spelen en zo kwam de vastheid en vorm die vandaag zijn beslag kreeg met 9 parren en een birdie op de kaart en geen grote missers. Eindelijk eens een prijs gewonnen bij een verenigingswedstrijd al waren de drie gewonnen ballen wel uit 'eigen doos'.

Gerhard van Galen

Geplaatst op: 25-08-2021