'n Ongekend aantal kampioenen!

De NGF Voorjaarscompetitie 2024 is van start gegaan. Op de vrijdagen van 5 april tot en met 10 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Twee van de drie kampioenskandidaten hebben het al waargemaakt! Zowel Team 1-18 van Roland en Ronald als Team 3-18 van Peter en Ad hebben de daad bij het woord gevoegd en hun kampioenschap in de poules binnengesleept.

Deze vijfde en laatste competitiedag heeft échte winnaars opgeleverd, ondanks een uitgesteld derde kampioenschap van Team 4-18 van Beat door een tweede afgelasting in hun poule, ditmaal op onze eigen baan in Weesp. Alleen Team 2-18 van Bram moest de winst aan de tegenstander laten, maar wist zich wel van de onderste plaats te verlossen door een beter scoringspercentage. Ook hier een lichtpuntje dus.

Team 1-18 van Ronald en Roland pakte overtuigend (18-4 zege!) De Zandvoortse 2 in en stelde daarmee niet alleen het kampioenschap in poule C553 veilig, maar ook hun plek in de play-off voor het landelijke kampioenschap van de Hoofdklassen voor Korte Banen.

Op naar de baan van 'Amelisweerd' om met de overige vijf poulewinnaars (De Bonte Bij, Prinses Wilhelmina, Noordeloos, Concordia en Heemskerkse) de strijd aan te binden (spelvorm 'Round Robin') in de halve finales om het overall kampioenschap op 17 mei en een mogelijke grote finale in Putten op 24 mei. Hoe het kampioenschap in de poule van het team tot stand kwam kunt u weer lezen in de uitgebreide en euforische (adrenaline nog van een hoog gehalte?) bijdrage van onze vaste reporter Roland.

Team 1-36 van Max is, volgens de laatste berichten, uitgehuild en heeft de focus volledig gericht op de voorbereiding van de jaarlijkse strijd om de Fred Looijer Cup van zaterdag 8 juni om 14.00 uur lokale tijd.

Team 2-18 van Bram ging vol goede moed naar gastheer/vrouw Oegstgeester 3 om de enig overgebleven concurrent voor de 3e plaats, Ookmeer 4, te bestrijden. Het extreem aanvallend geformeerde team van Bram moest in de afsluitende greensomes helaas de opgebouwde voorsprong van de singles (8-6) prijsgeven en met 10-12 zich de mindere erkennen in Ookmeer 4. Meer dan een eervolle vierde plek in de poule zat er dit jaar niet in. Op de achtergrond is de teamcaptain Bram al druk bezig met het formeren van een gewijzigd team voor het seizoen 2025.

In tegenstelling tot de vorige wedstrijden komt de verslaggeving van deze 'kelder kraker' niet uit de pen van Gea maar van teamgenote Yvonne.

Team 3-18 van Peter en Ad bleef, bij gastheer/vrouw Hoenderdaal 2, voor de vierde keer op rij ongeslagen, dit maal tegen Schaerweijde 1 (17-5!), waardoor het onbereikbaar werd voor de enige nog overgebleven concurrent Nieuwegeinse 2. Het kampioenschap werd, ondanks het gemis van twee vaste krachten, overtuigend over de streep getrokken. Proficiat Peter en Ad! Voor het ooggetuige verslag van de 4e zege op rij en het binnenhalen van de eeuwige roem verwijs ik u naar het bijgaande relaas van opnieuw Coos.

Ook deze week geen ‘uitsmijter van de week’ want de wedstrijd van Team 4-18 van Beat, op de thuisbaan en als gastheer in Weesp, werd op een laat tijdstip alsnog afgelast en verplaatst naar vrijdag 17 mei.

Komende week, de 10e mei, kan er op de baan van en in Uithoorn, tegen Zeegersloot 4, echter al een definitieve stap worden gezet naar het derde kampioenschap binnen de gelederen van ons aller Golfvereniging Weesp.
Winst betekent namelijk een ongekende première voor Golvereniging Weesp, dat voor het eerst in haar bestaan dan drie kampioenen aflevert bij wedstrijden in een officiële NGF competitie. Fred Looijer zou trots op ons zijn geweest !

Vier van de vijf teams zijn dus uitgespeeld en 50% daarvan is kampioen geworden, voorwaar geen kattenpis! Hoe het op de reservedagen 10 en 17 mei afloopt met Team 4-18 leest u vanaf volgende week en na 17 mei als de inhaalwedstrijden van het team van Beat zijn gespeeld.
Natuurlijk berichten we u dan tevens over de verrichtingen van ons vlaggenschip: Team 1-18, in hun landelijke halve finales (Amelisweerd) en een eventuele finale (bij en in Putten).

Bergen zien, als je de dalen kent…

De aanloop naar de laatste competitieronde verliep ronduit onrustig. Team Weesp 1-18 stond weliswaar na drie wedstrijden ongeslagen bovenaan, maar dergelijke scores zijn voor dit team niet nieuw. Met een brok in de keel kan verwezen worden naar de editie 2023, waarbij het sterrenensemble voor aanvang van de laatste speeldag eveneens ongeslagen koploper was. De laatste speelronde bleek evenwel een te hoge horde, waardoor alsnog een kampioenschap aan de neus voorbij ging. Meer woorden kunnen er simpelweg niet aan vuil gemaakt worden, de wond is nog vers en roept veel emotie op.

De teamcaptains hinkten in aanloop naar de laatste wedstrijd dan ook op twee gedachten; beelden van het voorgaande jaar onder de aandacht brengen vanuit het geloof dat de teamleden geenszins een gemakzuchtige houding zouden aannemen en ‘scherp‘ aan de start verschenen óf juist bewust een eventueel kampioenschap niet benoemen om de stressfactor niet groter te maken dan reeds intrinsiek bij de teamleden aanwezig. Zeg het maar, waar doe je als captains goed aan? Het inmiddels door de wol geverfde duo koos voor een hybride benadering; een kampioenschap werd benoemd maar gelijktijdig enigszins gedownsized. Achteraf een geniale zet en zo kon Weesp 1-18 ontspannen aan de natuurlijk toch zeer belangrijke wedstrijd beginnen.

In aanloop naar de speeldag viel veel regen en ook de vrijdag beloofde weinig goeds. Het was de organiserende vereniging AMVJ die besloot om de laatste competitieronde toch te laten spelen. Achteraf een wijs besluit. We speelden op de polderbaan op de grens van Amsterdam en Amstelveen en deze was gewoon goed bespeelbaar. Daarbij waren de weergoden positief geluimd en bleef het vrijwel de hele wedstrijd droog. Aan de weercondities kon het dus niet liggen.

Dan de wedstrijd. Weesp 1-18 trad opnieuw aan met haar basisteam. De singles leverden direct 10 punten op. Jos (6-2), Hans (5-1), Roland (5-1) en Ronald (7-0) wonnen hun partijen relatief eenvoudig. Gert (2-3) en Charl (2-6) hadden het helaas iets moeilijker en moesten de wedstrijdpunten aan de tegenstanders van De Zandvoortse laten. Na deze eerste omloop kon eigenlijk de vlag al uit. Weesp 1-18 verzamelde genoeg wedstrijdpunten en was al kampioen. Toch werd de wedstrijd serieus vervolgd, een perfect samenspel tussen strenge doch rechtvaardige captains en de professionaliteit van de spelers.

De tweede omloop – de greensomes – werd een ware zegetocht. Team Jos/Hans liep na de singles direct door omdat Hans de boot naar zijn vakantieadres moest halen. De laatste holes deden er niet meer toe, waarmee een eindstand van 4-3 voor Jos/Hans werd genoteerd. De co-captains maakten er een waar spektakelstuk van. De punten werden opgestapeld en de tegenstander kreeg pas weer kans om te ademen toen de 7-1 overwinning voor Ronald en Roland als eindstand al was afgetekend. Het laatste duo, Gert en Charl, was na een teleurstellende score in de singles gewaarschuwd maar gooide alle schroom van zich af. Ook hier werd de tegenstander overlopen en was team Weesp na een 7-0 overwinning uitgebruld.

Eenmaal terug in het clubhuis namen de spelers met een grote glimlach plaats achter een welverdiend glas bier. Vandaag werd gewonnen met 18-4 en met dit resultaat werd Weesp 1-18 ongeslagen kampioen. Een geweldige prestatie en na de bittere pil in het voorgaande jaar, beklom het team dit jaar de top van de berg.

Na het tellen van alle scores, de andere wedstrijd (Mariënweide - Ookmeer) eindigde trouwens 11-11, presenteerde de teamcaptain van AMVJ de dag resultaten en stond stil bij het kampioenschap van Weesp. Heel attent werden de nog aanwezige teamspelers verblijd met een bosje bloemen, waarvoor dank!

Eenmaal terug in Weesp bleef het nog lang onrustig op straat. Het was duidelijk dat de inwoners lang hadden uitkeken naar dit kampioenschap waardoor Weesp nationaal weer sterk op de golfkaart gezet is.

Het kampioenschap heeft nog een staartje. De hoofdklasse heeft zes poules en de kampioenen gaan onderling de strijd aan om te bepalen wie kampioen van Nederland wordt

Allereerst wordt een halve finale gespeeld, vrijdag 17 mei op de korte baan van Amelisweerd. Uiteraard wordt deze wedstrijd weer serieus benaderd en kijken de teamleden of er nog voorgespeeld kan worden om de baan te verkennen. Voorlopig is dit dus nog niet het laatste verslag van Weesp 1-18, het avontuur wordt vervolgd.

Tot snel,

Een trotse co-captain Roland

Onze laatste wedstrijd van de Voorjaarscompetitie. De dag ervoor, donderdag 2 mei 25 graden, een heerlijke zonnige dag. Vrijdag 3 mei 10 graden kouder en… regen! Wat het weer betreft, hadden we dit jaar niet veel geluk. De vrijdagen verliepen uitzonderlijk nat en/of winderig.

Vrijdagochtend om 08.00 uur ging de telefoon, captain Bram met een bericht. We waren al bang dat het helemaal niet door zou gaan, maar dat was gelukkig niet het geval. Of we een uurtje later konden starten, zodat de regen van de nacht ervoor (een kleine zondvloed, daar konden ze in Limburg over meepraten) een beetje weg kon zakken.
Wakker ben je toch al, dus maar op weg. Een grijze lucht en bakken met regen. Het beloofde een kletsnatte dag te worden.
Aangekomen eerst aan de koffie met lekkers en na wat instructie, de baan was hier en daar wat aangepast om de natste delen te omzeilen, toch maar de baan in. En zowaar het was droog! En het bleef gedurende de wedstrijd droog.

Mijn Single liep zeer voorspoedig. Alles liep lekker. Goede afslagen en strakke approaches, puttjes vielen ook. Mijn tegenspeler werd er denk ik moedeloos van. Resultaat een 5-0 overwinning.

Op naar de dubbel, samen met Willem Demper. Willem had eigenlijk een buggy besteld, omdat 18 holes lopen voor hem erg zwaar is. Helaas kon de buggy vanwege de weersomstandigheden niet de baan in, dus dan maar lopen. We vulden elkaar prima aan. Willem had de ene strakke drive na de ander en ik deed (bijna) de rest. Daar waar zijn drive het even liet afweten, konden we mijn wel gemikte afslag gebruiken. Willem had zijn Single gelijk gespeeld, zijn tegenstander was meer aan ons gewaagd. Het werd dus een gelijk opgaande strijd met veel gedeelde holes. Op de een-na-laatste hole stonden we één up. Zaak dus om die te winnen. Mijn afslag was fantastisch, maar rolde op het laatst in de bunker. Willem sloeg een enorme knaller met zijn driver en belandde op green. Resultaat een par en de gewonnen hole en daarmee niet meer in te halen.

Resultaat van beiden opgeteld 5 wedstrijdpunten, een ijzersterk duo. (Maar dat weten wij al bijna 30 jaar)

De overige partijen waren helaas iets minder succesvol, vooral in de dubbels veel wedstrijdpunten laten liggen. Het resultaat was een verlies van 10-12.

De opdracht die we van captain Bram hadden meegekregen was om vandaag minimaal 8 punten binnen te slepen, die missie was in ieder geval geslaagd. Hierdoor konden we het team van Oegstgeester 3 achter ons laten en zijn we op de vierde plaats in onze poule geëindigd. Klinkt toch leuker dan een-na-laatste.

Nou dat was dan weer de Voorjaarscompetitie, nu op naar de andere leuke toernooien die op de agenda van onze golfvereniging staan.

Yvonne Tuin

Wat gaat de tijd toch snel!

Al bijna weer een week geleden werden we kampioen, maar het voelt nog steeds als gisteren, dat we gestart zijn met de competitie.
We begonnen met volle en bekende krachten (Sandra, Hermi, Peter, Ad, Jan, Martijn en ikzelf). Al gauw bleek dat we elkaar hadden gevonden, zoals dat heet, als je het spel samen met je maatje tot een goede afloop brengt. Niet alles lukte natuurlijk, het 'meandert' daarom heet het ook golfen.

Helaas moest Sandra om privé redenen afzeggen en kon Martijn, vanwege zijn rug problemen, ook niet meespelen. Gelukkig waren Tiny Scholten en Ben Bruggeman bereid gevonden om in te vallen. Jammer genoeg hadden ze niet veel geluk, maar hebben desondanks toch aan onze overwinning bijgedragen.
Mede dankzij de andere leden zijn we kampioen geworden. Ik wil echter niet onvermeld laten dat ik heel blij was met Hermi. We zijn een goed koppel: de Singles wonnen we eerst en daarna speelden we samen de Greensomes, die we 'natuurlijk' ook in onze zak staken.

Ik durf wel te zeggen dat wij hebben genoten van het spelen bij ’t Jagerspaadje (Hilversum), De Nieuwegeinse (Houten), Schaerweijde (Bunnik) en Hoenderdaal (Bunnik).

Gefeliciteerd allemaal.

Coos de Nijs