Madelief

Opvallend hoeveel madeliefjes er nu bloeien op onze golfbaan. Dat komt ongetwijfeld door het prachtige nazomerweer. Maar het heeft waarschijnlijk ook iets te maken met het maaien.

Betekenis
Op zoek naar de betekenis van de naam van dit bloemetje kwam ik veel verklaringen tegen. Eén daarvan is: "Heb het maaien lief". Of onze vrijwilligers het maaien echt zo lief hebben weet ik niet, maar het is wel bijzonder nu zoveel madeliefjes te zien. Nog een reden voor zo veel van die geelwitte bloemetjes: zodra het gras wat hoger wordt, krijgt het madeliefje geen licht meer en wordt dan snel verdrongen. Het madeliefje komt dus alleen veel voor als er vaak gemaaid wordt.

Wetenswaardigheden
Het madeliefje bloeit het hele jaar. Vroeger zei men dat de lente was begonnen als je met één voet negen madeliefjes kon bedekken.
De bloemen van het madeliefje zijn eetbaar. Het beste eetbaar zijn ze als de bloemen niet helemaal geopend zijn of in de knop zitten. Ook de bladeren zijn eetbaar en kunnen in een salade verwerkt worden.
Het madeliefje komt voor in wit en rood.

Gebruik
In de Middeleeuwen werden de verse of gedroogde bloempjes gebruikt om wonden te genezen, maar ook bij reumatiek en nierziekten. Het madeliefje bevordert de bloedsomloop en zou bloedreinigend zijn.
Vroeger werden de bloemen o.a. gebruikt als verjongingsmiddel en zou het wonderen verrichten op aften in de mond als je op een paar bladeren kauwt.

Hieronder een recept voor een verjongingsmiddel. Ik hoor graag wie het gaat proberen.
Veel succes.

Wil van Horssen

Recept
Pluk twee volle koppen madeliefjes.
Laat ze een paar dagen drogen op een bord, niet in de zon!
Vul een schone glazen pot voor de helft met de bloemetjes, vul deze vervolgens met olijfolie tot net boven de bloemen. Pot goed afsluiten. Zonnebloemolie is ook goed.
Nu een drietal weken in de zon laten trekken, filteren en voila!
Als massageolie voor het lichaam en gezicht te gebruiken.

Geplaatst op: 30-09-2016