De rode rivierkreeft

In de mailbox van de redactie kwam een foto binnen van een rode rivierkreeft gemaakt door Lilian Hansma. Er komen niet vaak spontane mailtjes binnen, dus het moet om iets bijzonders gaan.

Rondkijkend op het internet las ik de volgende wetenswaardigheden, die ik graag met u deel.

Geschiedenis
De rivierkreeft is zo'n 30 jaar geleden uit Amerika geïmporteerd en in de Nederlandse sloten en watergangen terecht gekomen. De Amerikaanse soort bracht een schimmel, de kreeftenpest, mee, dat het zenuwstelsel van de Europese rivierkreeft aantast.
De afgelopen 10 jaar heeft het beestje zich in ons land explosief uitgebreid. In de nazomer, en met name na een natte periode zoals nu, kruipen ze uit hun gaten, op zoek naar voortplantingspartners en voedsel.

Exotisch
Het is een exotische alles eter. Het rode beestje hoort hier eigenlijk niet thuis, en kan zeker voor mensen met een tuintje aan het water voor overlast zorgen.
De Amerikaanse rivierkreeft komt vooral 's ochtends tevoorschijn, als het geregend heeft. Maar ook op drogere dagen kun je ze tegenkomen.
Ze kunnen kilometers afleggen op zoek naar een gunstiger omgeving, voornamelijk 's nachts of als het regent.

Eten en opeten
Ze leven maar kort, in de vrije natuur zelden meer dan twee jaar. Deze kreeft is speciaal aangepast om op zeer korte tijd bijzonder productief te zijn. Ze zijn ook de enige rivierkreeft die in de natuur meerdere generaties per jaar kan voortbrengen.
Vrouwtjes kunnen makkelijk tot 600 eitjes per keer produceren. Een hoog percentage aan eitjes komt uit en sterfte onder jonge kreeften is laag. Deze sterke en flexibele dieren zijn omnivoren en voeden zich met alles wat ze tegenkomen. Waterplanten, kleine ongewervelden, amfibieën, insecten en hun larven, schelpdieren en wormen, allemaal maken ze deel uit van het natuurlijke dieet van de rode moeraskreeft.
Maar je kunt hem ook goed eten: op de barbecue, op de grill, in de soep en door de pasta. En daarmee help je met het redden van de sloot. Sterker: je helpt een plaag te voorkomen, want rivierkreeften kunnen schade toebrengen aan dammen en dijken. En er komen er steeds meer!

Waarschuwing
Ga je deze beesten vangen: kijk eerst even op internet!

Wil van Horssen

Geplaatst op: 08-09-2015