Prestatie van formaat

Woord vooraf
Bijgaand de laatste verslagen van de teams die dit seizoen voor het eerst hebben meegedaan aan de, voor onze vereniging, eerste Najaarscompetitie georganiseerd onder auspiciën van de NGF.

Team 1 van Ronald en Roland heeft na een spannend gevecht met Noordeloos 1, eigenlijk tijdens hun bezoek vorige week bij de uiteindelijke winnaar de eindzege uit handen gegeven. Ondanks een gedegen resultaat bij Spandersbosch, dat op zijn thuisbaan met de ongelooflijke score van 107 Stablefordpunten (!) de dagzege veiligstelde, heeft het niet zo mogen zijn. Op naar het volgende seizoen met misschien wat meer centrale trainingen op onze thuisbaan. Aan de teamsprit heeft het jullie in ieder geval niet ontbroken. Voor de details en eindstand zie bijgaand wedstrijdverslag van co-teamcaptain Roland Tiemessen.

Team 2 van Herman heeft bij het debuut de pech gehad om op de eerste wedstrijddag van dit seizoen, door een jammerlijk uitvallen van de teamcaptain in de beslissende Greensomes, waardoor er geen wedstrijdpunten konden worden gescoord, de koppositie niet kunnen heroveren op de latere poulewinnaar Putten 1. Deze voorsprong, opgebouwd in de singles, was bij Ookmeer 1 in Amsterdam Osdorp namelijk aanzienlijk. Bij de overige 3 wedstrijden kon dit gat met koploper Putten 1 niet meer worden gedicht. Ondanks de overtuigende thuiszege in de laatste poulewedstrijd, waarin het gat tot nog slechts 3 punten werd teruggebracht. Herman en teamgenoten, volgend seizoen de teleurstelling maar wegspoelen met een klinkend kampioenschap. Ook hier bijgaand het wedstrijdverslag van teamcaptain Herman Jansen.

Team 3 van Jan, die als enige van onze teams in een poule van 3 teams uitkwam, heeft na een flitsende start op de eerste wedstrijddag bij Gooise in Loosdrecht dit niet kunnen continueren. Een degelijke 2e plaats is bij een debuut toch een prestatie die gezien mag worden. Vandaag dus geen wedstrijdverslag omdat de poule al na 3 woensdagen was uitgespeeld. Helaas heeft Jan Bommel aangegeven, om gezondheidsredenen, het stokje van teamcaptainschap volgend over te dragen aan één van zijn teamgenoten. Jan hartstikke bedankt voor je inspanningen en we hopen je volgend seizoen als ‘hoffotograaf’ bij de thuiswedstrijden te kunnen ‘inhuren’.

De eindstand in Poule W33 is uiteindelijk geworden:

1. Gooise 1: 11 wedstrijdpunten (251 Stablefordpunten)
2. Weesp 3: 6 wedstrijdpunten (239 Stablefordpunten)
3. Spandersbosch 2: 5 wedstrijdpunten (231 Stablefordpunten)

Tenslotte Team 4 van Ad. Na een weifelende start bij de thuiswedstrijd, ongetwijfeld veroorzaakt door plankenkoorts dat hoort bij een debuut en dan ook nog eens in een thuiswedstrijd, heeft het team zich in de tweede wedstrijd fantastisch hersteld. Samen met een gedegen resultaat in de voorlaatste wedstrijd werd de achtervolging op de koppositie alsnog ingezet. Maar een gedeelde 2e plaats moest op het laatste onderdeel (de Greensomes) in de laatste poulewedstrijd van wedstrijddag 4 de overall winst toch nog aan concurrent Gooise 1 worden  gelaten.

Terugkijkend op het eerste seizoen NGF Najaarscompetitie kunnen mede wedstrijdcommissielid Bert de Haan, ingezet als routinier voor het lastige rekenwerk tijdens de thuiswedstrijden en toezicht in de baan, en ik rustig concluderen dat de mix van verbeten strijd om de wedstrijdpunten, respect voor elkaars capaciteiten en gezelligheid na de wedstrijden, een recept is gebleken om het volgend jaar misschien nog grootser aan te pakken en i.p.v. 4 teams het maximale van 8 teams te gaan inschrijven.

Mocht je de teams afgelopen weken hebben gevolgd op hun reis langs de regionale banen en denken 'dit lijkt me ook wel wat', aarzel dan niet en schrijf je in voor de Najaarscompetitie 2023.
Inschrijvingen worden op volgorde van binnenkomst gehonoreerd. Heb je nog een paar vrienden/vriendinnen die ook verenigingslid zijn (samen met een maximale WHS handicap van 45 het enige criterium om mee te kunnen doen) schrijf je dan als team (5 personen minimaal) in.

De Wedstrijdcommissie
Bert de Haan en Hans van Santen

La grande finale

Woensdag 26 oktober, de dag dat het erop of eronder zou zijn. De vierde en laatste wedstrijd in de najaarscompetitie mocht Weesp-1 afreizen naar het nabijgelegen Hilversum. Op Sportpark Crailoo bij Golfbaan Spandersbosch stond ons team voor een welhaast onmogelijke opgave. Nadat vorige week een teleurstellend resultaat geboekt werd, terwijl de directe concurrent genadeloos toesloeg, stelde ons voor de uitdaging om vandaag een kloof van 5 wedstrijdpunten te overbruggen. Naast een geweldige 'vorm van de dag' in het eigen team, moesten we ook maar hopen op een inzinking van team Noordeloos, de ploeg die tot vandaag geen krimp gaf en het woord ‘zenuwen’ waarschijnlijk niet eens begrijpt. Ik geef het je te doen.

En dan was de voorbereiding ook verre van ideaal. Ronald Janzee was deze week onze reserve, iets wat bijzonder goed uitkwam omdat zijn werkverplichting riep. Maar laat nu driekwart dag voor onze wedstrijd ook een mogelijk, eventueel, wellicht, ‘we kunnen het niet riskeren’, het-zal-toch-niet-of-toch-wel positieve COVID-test bij één van de spelers opdoemen. We wilden en konden geen risico nemen, dus werd naarstig gezocht naar een passende vervanger. Nu kan iedereen denken 'die is toch zo gevonden binnen onze vereniging, er loopt zoveel talent rond', maar zo werkt dat niet. Team Weesp-1 stelt uitzonderlijk hoge eisen, er moest vandaag namelijk onder hoogspanning gepresteerd worden. Gelukkig was daar opnieuw onze clubcoördinator Hans van Santen die het hoofd koel hield. Hij ging met onze ‘vacature’ aan de slag en binnen no-time stelde hij de gedroomde kandidaat voor. Er werd op gepaste wijze gejuicht binnen het team, de selectiecriteria wezen uit dat Bram van der Burg ons team zou versterken. Met deze kwaliteitsimpuls een zeer krachtig signaal vanuit de vereniging dat Weesp-1 serieus genomen wordt. Hans, dank voor je support om dit mogelijk te maken en uiteraard Bram zeer bedankt dat je ons vandaag kwam versterken.

Het eerste deel van de wedstrijd mocht Weesp-1 totaal 51 punten bijschrijven. Zowel Bram als Hans Schouten liepen exact hun handicap (dus 2x 18 punten) en ondergetekende mocht 15 punten noteren. De score van Jos lieten we vervallen, overigens vooropgezet omdat Jos met name moest vlammen tijdens het tweede deel van de wedstrijd. Het viertal van Weesp-1 liep trouwens vandaag in de baan met de koploper, Noordeloos. Ook zij speelden zeer behoorlijk, maar kwamen niet tot de hoge score van Weesp-1. Zou er dan toch nog een stunt in de maak zijn?

In het tweede deel van de wedstrijd werden de Greensomes gespeeld. Jos en ondergetekende mochten beginnen en speelden heel behoorlijk. Echter, het beperkt aantal extra slagen (slechts 4) maakte het bijzonder lastig om tot een echt hoge score te komen. Gelukkig vielen de ballen op de laatste twee holes goed en werd afgesloten met 19 punten. Hans en Bram hielden in hun wedstrijd de ochtendflow vast en stuwden elkaar naar een waanzinnige hoogte. Het resultaat mocht er zijn, zij noteerden maar liefst 22 punten, waarmee team Weesp-1 het clubhuis opzocht met een totaal van 92 punten. Dit was een absolute topscore, zo hoog kwam nog geen tegenstander de afgelopen weken.

Helaas bleek de hoge dagscore niet genoeg. Team Noordeloos had de greensomes nog beter gespeeld en kwam evenals Weesp op een dagscore van 92 punten. Voor de derde maal deze competitie moesten we de punten met deze tegenstander delen. Maar deze hoge scores bleken zelfs niet genoeg voor de dagwinst. Ook ditmaal werd het thuisvoordeel bewezen. Team Spandersbosch verpulverde met een score van maar liefst 107 punten (!!) de tegenstanders en noteerde ook nog de hoogste individuele score.

De eindstand in onze najaarscompetitie is hiermee uitgekomen op:
1. Noordeloos 1: 19 wedstrijdpunten (350 Stablefordpunten)
2. Weesp 1: 13 wedstrijdpunten (333 Stablefordpunten)
3. Spandersbosch 1: 12 wedstrijdpunten (243 Stablefordpunten)
4. Hoenderdaal 2: 8 wedstrijdpunten (300 Stablefordpunten)

Na vier leuke wedstrijden is Weesp-1 eigenlijk best tevreden over het eindresultaat. Natuurlijk gingen we voor de volle buit, maar soms moet je de eer aan een ander laten. De eerste editie voor Weesp-1 smaakt in ieder geval naar meer, dus hopelijk kunnen we bij een eerstvolgende competitie opnieuw met de stokken de wei in. Hans Schouten, Jos Mooij, Charl Neering, Bram van der Burg en co-teamleader Ronald Janzee, allen dank voor de gezelligheid.

De andere co-teamcaptain,
Roland Tiemessen

Eer van de laatste thuiswedstrijd

Weesp 2 deed deze laatste dag wat het moest doen: thuis winnen. Met 94 punten lukte dat glansrijk, de koploper Putten 1 (88 punten) achter zich latend. Helaas werd Putten 1 ook met ruime voorsprong tweede en was het voordeel van 3 wedstrijdpunten t.o.v. de nummer 1 in de uitslag net niet voldoende om het gat van 7 wedstrijdpunten weg te poetsen.
In het eindklassement moesten we de eerste plaats afstaan aan Putten. Door het uitvallen van één van onze spelers tijdens de Greensomes bij Ookmeer werden ons deze punten onthouden. Dat heeft ons toen de zekere koppositie, na de Singles veroverd, gekost.
Toch kijken we met genoegen terug op een geslaagde Najaarscompetitie.

Eindstand
1. Putten 1: 19 wedstrijdpunten (329 Stablefordpunten)
2. Weesp 2: 16 wedstrijdpunten (300 Stablefordpunten)
3. Soestduinen 1: 11 wedstrijdpunten (281 Stablefordpunten)
4. Ookmeer 1: 6 wedstrijdpunten (273 Stablefordpunten)

Herman Jansen, teamcaptain Weesp 2

Net niet!

Ook op de laatste speeldag van de Najaarscompetitie was het voortreffelijk weer. Golfclub Hoenderdaal ontving ons met koffie en gebak. Gelukkig hadden we vooraf goed de baan kunnen bekijken via de film die Hoenderdaal met een drone van hun baan heeft gemaakt. Een lastige maar uitdagende baan met heel veel bunkers.

Na de singles stonden wij nog steeds op een gedeelde 2e plaats samen met Gooise. Helaas moesten we na de Greensomes in Gooise onze meerdere erkennen en eindigden we als 3e deze competitie.

De eindstand is daarom geworden:
1. Hoenderdaal 1: 22 wedstrijdpunten (324 Stablefordpunten)
2. Gooise 3: 15 wedstrijdpunten (307 Stablefordpunten)
3. Weesp 4: 13 wedstrijdpunten (301 Stablefordpunten)
4. AMVJ 1: 2 wedstrijdpunten (263 Stablefordpunten)

We zijn het er als team over eens dat het erg gezellig was en dat we volgend jaar gaan proberen dit te verbeteren.

Hermi de Rijk

Geplaatst op: 29-10-2022