Uniek evenement in golfland: de Ryder Cup in Weesp

De Ryder Cup is een wedstrijd tussen Europa en de Verenigde Staten. De battle wordt elke twee jaar uitgevochten, om beurten ergens in Europa of in de VS. Dit keer dus in Weesp.
De organisatoren Yvonne Tuin, Ad de Rijk en Martijn van den Berg hadden er veel werk van gemaakt. Op het  Weesper clubhuis de Amerikaanse en de Europese vlag en voor iedere deelnemer, die was ingedeeld in een Amerikaans of Europees team een vlaggetje om op de golftas te bevestigen om aan te geven tot welk team zij behoorden.
De spelvorm bij deze wedstrijd was greensome (beiden afslaan en om en om met de beste bal verder) en als telling matchplay (plusjes en minnetjes noteren.) Samen met Gerard Stevens speelden we voor Amerika tegen Yvonne Tuin en Ronald Janzee die Europa vertegenwoordigden.
Wij verkeerden in de gelukkige omstandigheid dat wij op hole 1 mochten beginnen, maar helaas liet het geluk ondergetekende al snel in de steek, omdat de eerste bal in het water verdween (en later nog veel meer ballen). Aan teamgenoot Gerard dus de taak om de beste ballen te slaan. En dat lukte prima. Europa (Yvonne en Ronald) legden de bal overal  op een ongelooflijke mooie manier op en naast de green, dus de eerste zege zat in de tas bij Europa.
En helaas moet gezegd worden, dat bleef nog lange tijd zo. Ik was niet in vorm vandaag en arme Gerard heeft de kar bijna alleen moeten trekken. In deze flight was de winst dan ook voor Europa.

Een prettige verrassing was, na het spelen van de eerste negen holes, de korte pauze bij ons aller Jos Mooij die klaarstond met een versnapering die bestond uit een kommetje heerlijke aardbeien met slagroom vergezeld van een glaasje heerlijke prosecco. Ik had nog even de illusie dat e.e.a. mijn  spel zou verbeteren, maar dat was niet zo. Dus ook op de tweede 9 holes moest Gerard er hard aan trekken.
Al met al wel heel leuk gespeeld in een gezellige flight!

Na alle inspanningen lonkte het clubhuis waar wij gelukkig weer lekker aan ons biertje en wijntje konden beginnen. Er hing duidelijke een Amerikaanse sfeer want we werden al snel verrast met een heerlijke super Amerikaanse hotdog (inclusief zuurkool, uitjes, mosterd, ketchup en mayonaise) heerlijk! Lekker babbelen en wachten op de uitslag, maar niet voordat wij opnieuw getrakteerd werden op (alweer) een Amerikaans hapje, maar van origine Italiaans, een mini pizzaatje. Ook yummi.

Toen was het tijd voor de bekendmaking van de uitslag, en ja hoor. Amerika had gewonnen. De captain van het Amerikaanse team mocht de wisselbeker in ontvangst nemen en daarin zat een verrassing voor de deelnemers die Amerika aan de zege geholpen hadden: een kraslot. Ik heb van een aantal mensen gehoord dat er echt een paar euro’ s bij elkaar gekrast zijn. Leuk. Geen miljoenen, maar toch.
Intussen verder genietend van ons respectievelijke biertje of wijntje kwam er opnieuw een Amerikaanse (of is het oerhollands?) verrassing uit de keuken, te weten: een patatje met mayonaise. Wat een heerlijk idee. Je zou er bijna obesitas van krijgen! (Ook echt Amerikaans).

Heel veel dank aan de organisatoren en vooral de horeca voor deze enige middag! Wat hebben we toch een leuke club met heel veel leuke mensen die ik bij de eerstvolgende toernooien weer hoop tegen te komen.

Gea Noë

Geplaatst op: 01-05-2022