Derde wedstrijddag

De NGF C-competitie 2022 is weer van start gegaan. Op de vrijdagen van 8 april tot en met 6 mei wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen.

Team 1-18 holes van teamcaptain Bram van der Burg heeft de stijgende lijn niet door kunnen trekken in het verre Boekelo (bij gastheer Spielehof 1) tegen Zeewolde 1. Zij kijken nu tegen een onoverbrugbare achterstand aan in de strijd tegen degradatie uit de hoofdklasse.
Waar gewonnen had moeten worden, werd het een 19-3 nederlaag geleden. De krachtsverhoudingen zijn duidelijk niet in de uitslag terug te vinden, want vooral in de singles waren de uitslagen miniem in ons nadeel.

Team 1-36 holes van teamcaptain Adri de Kok was deze week gastvrouw/heer in Weesp en heeft zijn kansen op de koppositie kunnen consolideren, dus behouden. Komende vrijdag kan deze definitief worden overgenomen van het eveneens nog ongeslagen Mariënweide 2, dit alles bij gastvereniging Veldzijde 2 in Wilnis.

Team 2 van teamcaptain Peter Jager heeft, op de baan bij gastvereniging Oegstgeester 3, met een eclatante 17-5 zege op KLM 1 een voorlopig gedeelde 2e plaats veroverd. Komende vrijdag spelen zij op de baan bij De Kieviten 4 in Wassenaar tegen het niet te onderschatten Ookmeer 2. Wie gaat aanhaken bij de nog ongeslagen koploper De Kieviten 4, die dus niet kan scoren deze week ? Wij houden u op de hoogte via onze speciale verslaggever!

Team 3 van Beat Scheidegger leed een onverwachte krappe nederlaag tegen AMVJ 1 (uitslag 12-10) bij gastheer en hekkensluiter Groen-Geel 3 in Wassenaar. Het herstel zal komende vrijdag nog geen gestalte kunnen krijgen, want dan zijn zij als gastheer in Weesp niet in scoringspositie. Het zal dus op de laatste competitiedag tegen Ookmeer 3 moeten gaan gebeuren, vooropgesteld dat Ookmeer 3 zijn sportieve plicht vervuld op onze thuisbaan tegen AMVJ 1 en de punten mee naar Amsterdam neemt. Onze correspondent Paul Baarbé zal ons uitgebreid over deze titanenstrijd informeren, niet waar Paul?

Tenslotte Team 4 van teamcaptain Jan Bommel. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als voor team 1-18, het verlies van afgelopen vrijdag met 19-3 van Oegstgeester 4 ziet er kanslozer uit dan het in werkelijkheid was.
Komende vrijdag, in Oegstgeest, kan echter de rode lantaarn al weer worden overgedragen aan het eveneens nog puntloze Voorschotense 2. We rekenen op jullie Jan!

Degradatiezone Team 1-18 met rasse schreden naderbij!

Akelig vroeg, om 07.00 uur, ging de wekker. We hadden een flinke rit voor de boeg voor onze derde competitiewedstrijd. Boekelo, een uur en veertig minuten rijden! Met drie dames, drie tassen en drie trolleys, broodje ei, fruitsap en een zak drop (het leek wel een schoolreisje) in een Seat. Verbazingwekkend veel ruimte, het paste er allemaal in. Gelukkig was er op vrijdagochtend weinig verkeer op de weg, de rit ging voorspoedig. Het moet gezegd worden een hartelijke ontvangst op een prachtige locatie. Dat beloofde wat voor de baan. Na de koffie wat uitleg en een waarschuwing voor de vele (water)hindernissen op de baan. Nou daar schrik je ons natuurlijk niet mee af!

Vol goede moed begonnen we aan de wedstrijd, want om in de hoofdklasse te blijven moesten er nu toch eens wat punten gehaald worden. Zoals gezegd heb ik mij van het water niets aangetrokken, echter de bunkers waren mij minder goed gezind. Helaas was het geluk aan de zijde van mijn tegenstander en kon ik de partij niet in winst omzetten. Hoewel niet echt slecht gespeeld, maar het was het deze speeldag 'net niet'. Ook in de Greensome, samen met teamcaptain Bram van der Burg, konden we niet echt een stempel op de partij drukken, kortom geen punten voor ons.

Bij binnenkomst bleek de partij vóór ons van Hans van Santen en Gerard Stevens ook niet bij machte geweest enige punten binnen te halen. Restte ons nog de partij van Marjolein Bosman en Gea Noë. Gelukkig hebben zij de eer hooggehouden. Marjolein had haar single gewonnen en gezamenlijk hebben ze gelijkgespeeld. Dus zowaar 3 hele punten. Opgeteld bij het resultaat van de vorige wedstrijden blijven we echter in de onderste regionen hangen. Volgende week naar Swifterbant, wellicht dat we daar nog iets kunnen doen aan het eindresultaat. Hoewel de onderste twee teams zullen degraderen, wordt het lastig hier nog iets tegen te doen.
Onder het genot van een heerlijk Twents broodje kroket hebben we nog wat nagepraat. Hoewel we meestal een van de laatste zijn die huiswaarts keren, was dat deze keer niet het geval. We hadden nog een lange rit huiswaarts voor de boeg. Uiteindelijk om half vijf weer thuis. Al met al een hele lange dag voor drie schamele punten!

Yvonne Tuin

Tweede speeldag Team 2

We waren te gast bij golfclub Oegstgeester 3. Door de fikse buikgriep die Bert had opgelopen en het feit dat Sandra helaas was verhinderd i.v.m. privé omstandigheden, hadden we een extra reserve nodig. Gelukkig was de broer van onze teamcaptain Peter, Durk Jager, bereid om ons team te versterken. Het weer zat ons echt mee, een prachtige dag lag voor ons. Na de ontvangst met koffie en lekkere boterkoek konden we starten. Onze tegenstander van vandaag was de KLM 1. Zoals Peter in zijn vorige stukje schreef zou dit een eitje moeten worden.
De baan lag er prima bij, maar sommige greens waren toch wat hobbelig. Leuke baan met ook nog wel wat uitdagingen. Tijdens de singles liep er op elke hole iemand van Oegstgeester mee om, indien nodig, uitleg te geven over de baan. Iets wat bij sommige holes geen overbodige luxe bleek. De singles werden door ons met 10-4 gewonnen.

Met goede moed begonnen we dus aan de Greensomes. Ja hoor, ook die wonnen we riant en wel met 7-1. Maar laat de winst van deze speeldag ons nu niet naar het hoofd stijgen want volgende week spelen we in Wassenaar tegen Ookmeer 2. Die hebben tot nu toe, net als wij, 1 wedstrijd gewonnen en 1 verloren.
De dag werd afgesloten op het terras met een lekker koel drankje en heerlijke hapjes.
Op naar Wassenaar volgende week !

Hermi de Rijk

Team 4 tegen Oegstgeester 4

We moesten spelen bij Groen Geel in Wassenaar en de tegenstander is Oegstgeester 4. Omdat ’s morgens ons 3e team zijn wedstrijd ook bij Groen-Geel moest spelen, startten wij in de middag om 14.00 uur. Ik speelde deze week niet mee, reserve. Om de beurt in ons team is iedereen een keer reserve. Onze tegenstander meldde dat het niet kon, want de captain is onderdeel van het spelende team (even nagekeken en het klopt, artikel 4.3.4 geeft daar duidelijkheid over). Ter plekke Albert Drenth tot captain gepromoveerd. Mocht hij ook het wedstrijdformulier ondertekenen.
De wedstrijd zelf: Oegstgeester 4 was veel te sterk voor ons. We verloren met 19-3. Hoewel onze spelers de mooiste afslagen maakten, de mooiste putts maakten, verloren we toch. We hadden het eigenlijk niet verdiend. Want wat een inzet, en dan toch verliezen.

Bij Groen Geel startten we met spelen door een balletje in een spiraal te plaatsen. Iemand van Groen Geel had vast zijn balletje in de spiraal geplaatst. Een speler van onze tegenstander Oegstgeester zag het balletje en nam hem mee. De rechtmatige eigenaar kwam er even later achter dat zijn balletje geconfisqueerd was. Hij werd boos en ging achter de reeds gestarte spelers aan. Helaas sprak hij eerst de verkeerde persoon aan. Pas een flight later had hij de juiste persoon te pakken. Helemaal tevreden kwam hij de baan weer af.

Na de wedstrijd werd het voorval, tot grote vreugde, meerdere malen besproken. Vooral toen de ‘beruchte’ dader ook nog over de bitterballen begon. Toch werd er hartelijk om gelachen. Mijn conclusie was toen: het verlies is verwerkt. Op naar de wedstrijd van volgende week. Tot zaterdagmorgen. Toen verscheen op de groepsapp een bericht dat men overweegt om slachtofferhulp aan te vragen. Twee keer verliezen met 18-4 en 19-3, het wordt teveel voor onze teamleden. Dat wordt wat volgende week. Dan spelen we in Oegstgeest tegen Voorschotense 2. Hopelijk zijn we dan hersteld van het verlies en kunnen we het onze eveneens puntloze tegenstander moeilijk gaan maken.

Jan Bommel

Geplaatst op: 26-04-2022