Team 3 stelt zich voor

De NGF C-competitie 2022 gaat weer van start van 8 april tot en met 6 mei. Op de vrijdagen wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen. De captains van de teams stellen zich de komende tijd voor in deze rubriek.

Van welk team ben je captain?

Mijn naam is Beat Scheidegger en ik ben captain van Team 3, we spelen eerste klasse. Het team bestaat naast mijzelf uit Roy Bihari, Paul Baarbé, Charl Neering, Adri de Wit, Wilfried Meun en Wim van Engelenburg. De spelvorm is ’s ochtends indivueel matchplay, daarna 9 holes greensome waarin er twee tegen twee gespeeld wordt. Iedereen van het team slaat af en de beste bal wordt gekozen.

Hoe ben je captain geworden?

Ik ben intussen al vijf jaar captain nadat Ton Sertons zich terugtrok als captain. Ik speelde al in dat team en werd gevraagd. Met mijn ervaring in tennis leek het me leuk om van een individuele sport een team-event te maken, met de bijbehorende teamspirit. Ik ben zelf niet zo’n voorstander van uniforme teamkleding maar ik ben een van de weinige daarin hoor.

Welke activiteiten onderneem je als captain?

Ik krijg veel informatie over de competitie van de competitieleider die ik met leden van het team bespreek. Als er een regelavond is georganiseerd bijvoorbeeld, dan geef ik dat weer door aan de teamleden. Als we de rol van gastteam hebben wordt, naast het werk dat Hans van Santen al gedaan heeft, vooraf met de horeca een en ander besproken over de ontvangst. De teams worden verwelkomd door het team, er staan ballen op de range klaar en er moeten voldoende spelers van het team aanwezig zijn om de spelende teams indien nodig in de baan te kunnen assisteren.

Als captain ben ik de starter op hole 1, dus ik zie meteen alle spelers voorbij komen. Vroeger werd er nooit shotgun gestart, maar gestart vanaf hole 1, wat mijns inziens bij matchplay hoort. Dat is enige tijd toegestaan, maar wat ik begrijp is dat er dit jaar vanaf hole 1 gestart wordt. Dat maakt mijn rol als starter weer aanzienlijk leuker.

Wat zijn je verwachtingen voor dit jaar?

De C-competitie is minder competitief dan de competitie in de grote baan. De handicaps van spelers is verruimd naar HCP 54. Het gezelligheidsaspect is voor het team van belang, maar als er gestart is zullen we er alles aan doen om onze partijen te winnen. De eerste klasse is voor ons team een prima plek. We hebben in de afgelopen jaren voldoende teams van de eerste klasse naar de hoofdklasse zien gaan en het jaar daarop weer terug zien vallen. Het team speelt goed genoeg om zich in deze klasse te kunnen handhaven. Promotie naar de hoofdklasse is voor ons te hoog gegrepen. In die klasse spelen veel teams met lage handicaps wat het voor ons erg lastig maakt.

Welke teams komt het 3e team dit jaar tegen en wat is de indruk die je hebt van de banen waar je speelt?

In onze poule spelen we tegen Oegstgeest, AMVJ, Ookmeer en Groen-geel uit Wassenaar. De banen variëren van een geïntegreerd onderdeel van een sportaccomodatie tot een zelfstandige baan, zoals ook Golfbaan Weesp dat is. Door deze variatie in banen merken we dat veel teams het waanzinnig leuk vinden om op Golfbaan Weesp te spelen. Het niveau van de baan is best hoog en niet voor iedereen even makkelijk. Als starter heb ik meerdere malen meegemaakt dat van de twaalf partijen die in de singles starten er maar vier spelers zijn die hun bal überhaupt in de buurt van de green krijgen. De bomen links en het water rechts maken het voor veel spelers niet makkelijk. Als we zelf spelen, komen we ook van alles tegen. Naast de banen als Ookmeer en AMVJ, waar gebruik gemaakt wordt van bestaande sportaccomodaties, speelden we in 2019 op Marienweide, een supersjieke baan. Naast de golfbaan lag een gigantische villa met een dozijn aan camera’s, het leek wel een bunker. Soms ligt een baan over een hockeyveld of een cricketveld, maar dat maakt voor de wedstrijd niet uit: iedereen heeft er evenveel last van. Ik kijk vooral uit naar Oegstgeest, dat is een erg leuke golfbaan.

Veel succes en plezier met de komende wedstrijden in de C-competitie, Beat!

Geplaatst op: 19-03-2022