Team 2 stelt zich voor

De NGF C-competitie 2022 gaat weer van start van 8 april tot en met 6 mei. Op de vrijdagen wordt er door de teams van onze golfvereniging gespeeld tegen teams van andere verenigingen. De captains van de teams stellen zich de komende tijd voor in deze rubriek.

Van welk team ben je captain, hoe lang ben je al captain en hoe ben je in deze functie van het competitieteam terecht gekomen? Wat zijn je taken als captain?

Mijn naam is Peter Jager en ik ben de captain van Team 2. Op mijn leeftijd gaat je geheugen een beetje achteruit, maar volgens mij ben ik momenteel zo’n zes jaar captain van Team 2. Daarvoor heeft oppermop Bert de Haan het jaren gedaan en was ik speler. Toen Bert er genoeg van had om captain te zijn heeft hij mij als vrijwilliger aangewezen. Ons team had eerst evenveel dames als heren en speelde in de 36 holes Mixed competitie. Sinds 2019 spelen we in de 18 holes competitie. Het aantal dames is, zonder de heren tekort te doen, tot mijn teleurstelling afgenomen tot twee, maar dat zijn dan ook wel gelijk topkanjers.

De interesse voor de competitie is gekomen omdat ik het leuk vind als het ergens om gaat met een beetje spanning. Begrijp me niet verkeerd, gezellig met vrienden of vriendinnen een rondje lopen is fantastisch, maar de competitie geeft  een extra dimensie door het spelen met 'vreemde' tegenstanders, het strikt navolgen van de regels en onder het genot van een drankje en een hapje tellen van de punten met het gehele team na afloop, uiteraard met hoogte en dieptepunten.

Als captain maak ik de opstelling en verzorg ik de communicatie en contacten met de tegenpartij. Na afloop vul ik de wedstrijdformulieren in en controleer deze.

Wat is de samenstelling van het team en hoe is deze samenstelling tot stand gekomen?

Ons team heeft acht leden, zoals gezegd zes heren en twee dames en is jarenlang stabiel in dezelfde samenstelling geweest. In 2019 wijzigde dit omdat enkele leden wel en andere weer niet 18 holes wilde spelen, er viel helaas eens iemand weg, maar opvulling vanuit de vereniging was nooit een probleem. In de huidige samenstelling met Peter Jager, Bert de Haan, Ad de Rijk, Hermi de Rijk, Martijn van den Berg, Sandra Dijkman, Jan Verhagen en Jos Mooij hebben we vanwege corona nog geen competitie gespeeld.

Kan je de voorbereidingen van het team van de afgelopen maanden voorafgaand aan de competitie beschrijven?

Dat was niet zo heel veel. Doordat het team bijna geheel intact bleef en er door covid twee jaar niet gespeeld is, waren een aantal mailtjes en een captainsvergadering voldoende. Ik moet wel vermelden dat de coördinator (Hans van Santen) natuurlijk het meeste werk verricht.

In 2019 is de competitie voor het laatst gespeeld. Hoe is deze toen voor je team verlopen? Kan je een leuk en memorabel moment van dat competitiejaar  beschrijven?

In 2019 speelde ons team nog 36 holes, dit hield in ’s morgens Greensom (twee tegen twee) en na de lunch Matchplay (een tegen een). Een lange dag hoor, vaak om zeven uur op en omdat we na het spelen onderweg naar huis nog ergens gingen eten, waren we meestal niet voor negen uur 's avonds thuis. Maar enfin, er zijn vervelendere dagen te bedenken. Een memorabel moment is dat één van onze gasten na 9 holes ballen kwam kopen in het clubhuis, na het spelen van hole 18 gooide ze haar clubs met een smak op het terras en zei met een rood gezicht 'Ik kom hier nooit meer!'. Tja, als je op elke hole 1 of 2 ballen verliest snap ik dat wel. Moraal van  het verhaal is dat als je op Weesp je bal in het spel kunt houden, je op de meeste andere banen niets te vrezen hebt.

Welke spelvorm wordt er gespeeld in jullie poule? In welke poule bent je voor 2022 ingedeeld en naar welke partijen kijk je het meest uit?

We zijn ingedeeld in Poule C559, 1e klasse en spelen 18 holes Matchplay singles. Persoonlijk kijk ik uit naar de ontmoeting tegen Ookmeer, daar spelen enkele kennissen van mij.

Op welke dag treedt het team op als gastheer? Wat wordt er op de dag van jou en de teamleden verwacht?

Onze eerste wedstrijd zijn wij gastheer/vrouw. Dat is altijd een lange dag ondanks dat je zelf niet hoeft te spelen. De hoofdtaak is de gasten welkom te laten voelen, het naar de zin maken en in het veld waar nodig te ondersteunen, ballen spotten etc.. Na afloop moeten we de formulieren invullen en in hole 19 het einde van de dag vieren.

Geplaatst op: 21-02-2022