De golfregels case by Kees

Met deze rubriek bespreekt Kees Eitjes, voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie, bijzondere regelproblemen die zich kunnen voordoen op Golfbaan Weesp. Iedereen die een vraag heeft over een moeilijke situatie wordt uitgenodigd om een email te sturen naar kees.eitjes@upcmail.nl, voorzien van een beschrijving en liefst een foto van het probleem.

Bal geplugd in de bunker
Van onze voorzitter Hans Schouten kreeg ik een vraag over een waargebeurde situatie in de bunker van hole 9/18. In een poging om zijn bal over de bunker op de green te slaan topte hij de bal, zodat hij hard en laag in bunker geplugd net onder de grasrand terecht kwam, die ook nog eens over de bunker heen hing.

Hoe te handelen in deze situatie?
Om te beginnen mag je natuurlijk altijd proberen de bal te spelen zoals hij ligt. Dat daarbij het overhangende gras beschadigd kan worden moet dan op de koop toe worden genomen. Een tip voor de baaneigenaren: pleeg zodanig onderhoud aan de bunker dat deze situatie van overhangende graszoden zich niet voordoet. (Bij een rondje golf vorige week zag ik dat deze tip al is opgevolgd: de grasrand is inmiddels keurig afgestoken.)

Hans zag dat spelen zoals hij ligt niet zo zitten en opperde dat de bal zich niet in de bunker bevindt, omdat hij zich onder het overhangende gras bevindt, en dat hij zonder straf op het overhangende gras mag worden geplaatst, waarna je hem eenvoudig in de hole kunt chippen of putten. Dat klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het dan ook. (Er zijn op Golfbaan Weesp geen konijnen te vinden en hazen maken geen hol). Door zo te handelen zou Hans zichzelf een aanmerkelijk voordeel verschaffen met als straf diskwalificatie. Als de bal het zand raakt bevindt hij zich in de bunker (zie regel 12.1 van de golfregels en figuur 1) en mag je hem er niet zomaar uithalen.

Wat kun je dan wel doen?
Ook in de bunker kun je wanneer je maar wilt jouw bal onbespeelbaar verklaren. In dat geval heb je maar liefst 4 opties om verder te spelen (zie regel 19.3 van de golfregels en figuur 2).

1. De eerste optie is de bal met 1 strafslag spelen van de plek van de vorige slag.

2. De tweede is de bal met 1 strafslag recht naar achteren droppen in de bunker in een dropping zone van 1 stoklengte met als referentiepunt een punt naar keuze in de bunker in het verlengde van de lijn die loopt van de hole naar de oorspronkelijke ligplaats van de bal.

3. De derde optie is de bal met 1 strafslag droppen in de bunker in een droppingzone van twee stoklengten met als referentiepunt de plaats waar de bal oorspronkelijk lag.

4. Sinds 2019 is er nog een vierde optie, namelijk de bal met 2 strafslagen droppen buiten de bunker in een droppingzone van 1 stoklengte met als referentiepunt een punt naar keuze buiten de bunker in het verlengde van de lijn die loopt van de hole naar de oorspronkelijke ligplaats van de bal. Dat klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar het bekijken van figuur 2 maakt alles meteen een stuk duidelijker.

Geplaatst op: 07-02-2022