Als een Balletjeā€¦

Als een balletje? Echt niet. Was dat maar waar. Onze baan horeca bevindt zich al weer weken in een diepe lockdown. Dus alleen koffie en choco vandaag verder helemaal niks. Wel werd de bar al lekker opgepoetst want vanaf woensdag mogen we vast weer helemaal los!

Dat lockdown-gevoel lijkt overigens ook voor veel van onze trouwe golfers te gelden. Zeker voor onze onvolprezen Bert de Haan. Al maanden niet gezien, maar hij lijkt nu met andere activiteiten, zijn stadgenoten (orgelmuziek?) het leven zuur te maken. Dus dit keer geen ‘duikbooooot!’ als hanengekraai bij mijn overwinning van vandaag. Bespaart mij weer een ‘faul play’ melding bij mijn IGF vrienden in St. Andrews (zie mijn vorige schrijfsel begin oktober 2021) en Bert een gele kaart. Hoop hem en alle andere wegblijvers, snel weer te zien.

Zo rustig als het horeca technisch was, zo rustig was ook het weer. De vlaggen met de punt naar beneden, windstil, lekker fris en geen zon in de oogjes. Perfect golfweer zou je zeggen op een, bijna, droge baan.

Nadat ons aller Coos de Nijs het algoritme achter de flightindeling van vandaag had doorgrond, meende hij er als wedstrijdleider goed aan te doen om voor de spelvorm ‘strokeplay met aftrek van de halve playing handicap’ te kiezen. Het heeft blijkbaar alleen ondergetekende mogen baten, want de gaten van mijn 59 score tot de nummers twee, Ben, en drie, Fred, waren zo groot dat een gemiddelde rijnaak op het naastgelegen Amsterdam-Rijnkanaal er rustig in kon laveren.

Toch ging onze ‘regelneef’ Kees (Eitjes) er uiteindelijk met z’n twee birdies met de grootste ballen poet vandoor tijdens de traditioneel vrolijk chaotische prijsuitreiking. Onze ‘chief in command’ en tevens zelf verklaard golfkunstenaar Coos lukt het daarbij immer weer, waarschijnlijk middels een door hem zelf ontwikkeld onnavolgbaar en strikt geheim algoritme, om een paar ballen over te houden voor zijn privécollectie en daarbij de naast hun zuur verdiende bal beloning grijpende nummers twee en drie in opperste verwarring achter te laten.

Tja, zoals Gert Jan Dröge zou zeggen, ‘Het bleef nog lang onrustig in de stad’.

PS 1. De noeste en tot positief leidende arbeid van, alle al dan niet vrijwillige, greenkeepers is op vele plekken op de baan, zoals in het gestripte bos tussen hole 1/2 en 9 en op de greens goed te ervaren. Wederom Chapeau!

PS 2. Wat de horeca betreft, we schuiven binnenkort graag weer aan!

PS 3. De thuisblijvers hadden wederom ongelijk.

Michiel Hiemstra

Geplaatst op: 26-01-2022