It’s a beautifull day...

Het laatste weekend van september 2020 was aangebroken, traditioneel het moment voor de finale van het Matchplay toernooi. Het is een bijzonder (golf)jaar, gelukkig kunnen we sinds 11 mei weer genieten van onze geliefde sport en is sinds 1 juni hole 19 ook weer beschikbaar om te genieten van gezelligheid onder het genot van een drankje en een hapje. Een paar weken later dan gepland en niet met collectief spelen op de vrijdagavond, was dan toch het Matchplay Kampioenschap in juli van start gegaan. Een grote groep heren meldde zich aan, helaas bleef het aantal deelnemers bij de dames ook dit jaar achter.

Kwartfinales
Na heel wat poulewedstrijden werd eind augustus bij de dames de kwartfinales en bij de heren de achtste finales bekend gemaakt. En dankzij goede planning en het mooie weer was iedereen op tijd klaar voor de finaledag. Helaas heeft bij de dames Loes Philips vroegtijdig moeten afhaken wegens een blessure, Astrid Bonefaas heeft de finaledag moeten missen wegens ziekte (gelukkig niets ernstigs, maar toch kan een verkoudheid je behoorlijk in de weg zitten). Hopelijk zijn jullie er volgend jaar weer bij dames, we hebben jullie gemist.

Halve finale
De weersvoorspelling beloofde niet veel goeds, ik was dan ook positief verrast toen ik het zolderraam open deed in de ochtend en de zon prachtig zag schijnen en het blad zo goed als stil aan de bomen hing. Het was nog wat fris in de vroege ochtend, maar eenmaal in de baan kon de trui al snel uit. Menigeen heeft gedurende de halve finale nog in polo kunnen spelen. De baan lag er mooi bij, riet weggesneden en opgeruimd waardoor er prima zicht was. De greens zijn snel geworden, de fairways mooi gemaaid. In totaal gingen acht flights de baan in en werd er in menige partij flink strijd geleverd. Ik mocht de ‘strijd’ aangaan met Melanie de Kok, we gingen aardig gelijk op waarbij we mooie en briljante dingen afwisselden met wat geblunder hier en daar. Golf blijft toch een apart spelletje. Uiteindelijk vond ik rust en kwam op gang waarmee ik mijn halve finale wist te winnen.

Toeschouwers
Even pauze tussendoor, tijd voor wat eten en drinken en met spanning afwachten hoe de heren uit de winnaarspoule het ervan af brachten. Netjes volgens schema ging de finale van start, vrijwel iedereen ging voor een tweede wedstrijd de baan in. Nog altijd prachtig golfweer, het leek wel alsof we in een bubbel van prachtig herfstweer leefden. Er was een aardig aantal leden van onze vereniging naar de baan gekomen om de deelnemers aan te moedigen. Bij hole 6 staat een mooi bankje waar een paar van hen hebben genoten van de strijd die gestreden werd. Bij hole 1 stond veel publiek toen de finale van start ging, zij stonden ook vol verwachting bij hole 18 om de finalisten binnen te halen. Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie support en aanwezigheid, het maakt zo’n dag nog feestelijker.

Birdietime
Wederom een aantal spannende partijen, waarbij dit jaar niemand een 19e hole nodig had om de wedstrijd te beslissen. Ik mocht de baan in met Tiny Scholten, hoe symbolisch is het dat de Strokeplay-kampioene 2019 de Matchplay-kampioene 2019 treft in de finale. Het werd een mooie strijd waarbij Tiny steeds 1 up kwam te staan en ik het weer tot gelijke stand wist te brengen. Tot aan hole 9, toen ineens 2 down. Even een korte sanitaire stop en vol goede moed verder. Golf is en blijft golf, niets is verloren tot de laatste hole. Ik wist gelijk te komen, verloor weer een hole maar bij hole 13 wist ik, net als vorig jaar, het tij te keren. Wederom gelijk, slag voor slag en hole voor hole verder. Hole 16 een prima bal op de green, een putt van zo’n 3 meter over. Waar het de hele dag bikkelen was viel de putt. De birdie betekende ook de winst in de finale. Voor mij persoonlijk is het een bijzondere winst dit jaar. Je titel mogen verdedigen is mooi, dit met succes kunnen doen is bijzonder. Dank aan iedereen die er het afgelopen jaar op wat voor manier dan ook voor mij is geweest en met wie ik heb mogen genieten van de vele rondjes golf die ik heb gespeeld.

Dank ook aan iedereen die, op welke manier en in welke functie dan ook, heeft bijgedragen aan dit toernooi. Dank aan Hans Schouten en Erik Hansma die de organisatie weer op zich hadden genomen en aan Henk Steffens voor het uitreiken van de prijzen. En iedereen die dit seizoen aan het Matchplay Kampioenschap heeft deelgenomen en niet met naam en toenaam is genoemd bedankt, zonder jullie zijn dit soort evenementen niet mogelijk.

We hebben met elkaar op het terras nog heerlijk kunnen genieten van een drankje wat ons werd aangeboden door de vereniging en voor een aantal van ons bleef het nog lang gezellig.

It was a beautifull day, the sun was shining en nothing stopped me today.

Ilse Oltmann

Uitslagen verliezersronde