Drie op een rij

Na twee keer op rij het verslag van Balletje-balletje geschreven te hebben, dacht ik dat het verslag van deze editie aan mijn neus voorbij zou gaan. Niet dus, de reden hiervan wordt later duidelijk. Maar voordat verder ga, wil ik natuurlijk eerst iedereen een goed en vooral gezond 2020 wensen, ook voor familie en vrienden.

Twaalf heren en één dame stonden de eerste maandag van het nieuwe jaar om half elf te trappelen van ongeduld om te starten. De voortekenen waren gunstig: er was geen regen voorzien, we hadden zondag al gemerkt dat de baan er een stuk beter bij ligt dan in de afgelopen periode en de gesel van de laatste twee Balletje-balletjes (Fred Nelis) was afwezig. Daartegenover stond dan weer de aanwezigheid van Ilse die in regel de heren over de knie legt.

Bert had de flightindeling weer gemaakt op volgorde van binnenkomst hetgeen betekende dat ik ingedeeld was met Aloys Kroese (ook altijd een laatkomer en dus zaten we voor de vierde keer op rij bij elkaar), Barry Jaspers en Ferdinand Vermeulen. Start op hole 9, de moeilijkste hole van de baan. Dat ging ons niet zo best af, met scores van vijfen en zessen konden we ons gelijk opmaken voor de tweede 9 van de baan. We waren de enige vierbal flight maar dat betekende in het begin zeker niet dat we traag waren. Integendeel, we moesten al meteen wachten op de flight voor ons waar blijkbaar de nodige tijd verloren ging met het zoeken naar ballen. De neary stond vandaag op 2 en 11, dus we kregen al vrij snel de kans hiervoor. Bij aankomst bleek hij al vrij scherp te staan, te goed voor ons in ieder geval. De rest van de eerste ronde ging voor mij redelijk stabiel, geen grote missers maar ook geen goede kansen op birdies. Alleen op hole 17 moest ik een nieuwe bal uit mijn tas halen: na een zeer goede afslag belandde mijn tweede slag in de plomp. Dus teveel slagen en een streep. Ook de andere heren gingen gestaag, alleen Ferdinand had er af en toe een misser tussen. Met 15 punten halverwege ging ik goedgemutst de tweede helft in.

De start hiervan was niet veelbelovend, we belandden met z’n drieën in de bunker vóór de green van 18. Barry had een uitstekende bunkerslag in huis, die van Ferdinand was ook prima en die van mij kon er ook mee door. Helaas was het wel bij de tweede poging. Het restant van de ronde kon de toets der kritiek goed doorstaan. Barry verbeterde de nearybal op 2, liet dit volgen door een perfect teeshot en dito putt op hole 3. Ik sprokkelde mijn punten regelmatig bij elkaar zonder grote fouten te maken en ook Aloys en Ferdinand lieten regelmatig mooie dingen zien. Op hole 6 had ik een mooie afslag maar mijn flightgenoten vonden gezamenlijk de bunker waar Barry wederom perfect uitkwam. Hoogtepunt van de dag was hole 7 waar drie van ons makkelijk par maakten maar Aloys met de grootste grijns weg liep na een bijna waterbal, een fantastische rescue richting de rechterbunker, vervolgens een mooie pitch op de green en een middellange putt. De afsluitende hole 8 liet nog de tovenaarskunsten zien van Ferdinand met een Jezusbal die doorrolde tot en met de sloot bij de driving range. Ik lag in twee slagen dicht bij de hole maar mistte de korte putt voor par. Daarmee zou ik wel eens buiten de prijzen kunnen vallen, was toen mijn gedachte.

Bij het opnemen van de balans bleek dat ik de tweede helft volgens mijn handicap had gespeeld. Dat betekende 33 punten en wellicht kans op een prijsje. Na inlevering van alle kaarten en de controle door de wedstrijdcommissie bleek dat inderdaad zo te zijn en wel op een dusdanige plek dat ik 'verplicht' was een stukje te schrijven. De neary die Barry zo scherp had gezet bleek door Michiel met zijn laatste bal van de dag (volgens eigen zeggen…)  verbeterd te zijn. Chapeau!

Daarmee was de eerste Balletje-balletje van 2020 gespeeld. De komende weken zul je een verslag krijgen van iemand anders: Ik heb het gehad met schrijven en vertrek voor een paar weken naar de zon!

Uitslag
1. Jos Smeehuijzen (33 punten)
2. Michiel Hiemstra (32 punten)
3. Coos de Nijs (31 punten)