Laatste speeldag C-competitie

Als team 1 van de Weesper golfclub gingen we kopje onder in de golven. Ons team dat twee keer achter elkaar kampioen en gepromoveerd was, ging kansloos ten onder in de hoofdklasse. Hoe kon dat en met zo weinig punten?

Blessures
Afgelopen vrijdag, 10 mei, was het eerste team gastheer in de C-competitie. Wij speelden dus zelf niet maar wisten wel dat we al vet gedegradeerd waren. We hadden wat pech met blessures maar dat is niet het hele verhaal.
Willem Demper, onze hoop in bange dagen, was helaas de hele competitie niet beschikbaar en Hans van Santen onze tweede spits moest aan zijn hand worden geopereerd. Waar werknemers dat in de baas zijn tijd laten doen, deed Hans, de ondernemer, dat in zijn eigen tijd. Hij liet het doen, net nadat hij met pensioen was gegaan. Dat had voor ons dus verregaande  consequenties. Naar hij laat weten gaat het genezingsproces voorspoedig. Wel zijn Wim en Hans elke week met zijn tweeën mee gereisd en waren dus trouwe supporters. Maar hun steun heeft niet tot resultaten geleid, wel tot veel gezelligheid na iedere wedstrijd!
Met Gea, Kees en Driekus als invallers hebben we nog geprobeerd er iets van te maken, maar het was te weinig. De gemiddelde handicap in ons team stak schraal af tegen die van onze vier tegenstanders. En dan is het statistisch heel moeilijk om je te handhaven. Volgende teams zijn gewaarschuwd.

Maar we hebben met veel plezier gespeeld waarbij het adagium 'Meedoen is belangrijker dan winnen' op het laatst meer op hole 19 dan op de wedstrijd sloeg.

Sterke competitie
Opvallend was dat een van de jongens van de tegenpartij de eerste keer zich liet ontvallen dat zij ‘zeker en vast’ geen kampioen zouden worden en dan weten we hier ‘vast en zeker’ dat ze uit de buurt van België komen. Dat bleek Geldrop te zijn. Deze afstanden horen kennelijk bij sterke competities. Nadeel daarvan is dat je dus dat hele eind moet rijden zonder uitzicht op een goed resultaat en terug met de deceptie dat het weer niet gelukt is.

Deze Geldropse vriend had, zoals vrijdag bleek, telepathische gaven want Concordia uit Delft werd kampioen met als zeer goede tweede onze Amsterdamse vrienden van Ookmeer. Zandvoort en Riel eindigden op plaats drie en vier. De winnaar hierbij uiteraard gefeliciteerd.

Het zou zo maar kunnen dat alle vier de Weesper teams volgend jaar in de eerste klasse uitkomen hetgeen de onderlinge animositeit kan opwekken en hopelijk prestatie verhogend kan werken. Als team hebben we afgelopen vrijdag heel gezellig ons verdriet zitten verdrinken en vanaf vandaag gaan we er weer voor. Toch blijft zo’n zeperd wel even hangen.

Gerard Stevens

Geplaatst op: 13-05-2019