Nachtvlindertoernooi 19 oktober

Vrijdagavond acht uur, het is donker. De teeboxen zijn verlicht met kaarsen in glazen potten en een lichtgevende (nacht)vlinder, de verlichting van de driving range is aan en de greens zijn gemarkeerd met lichtgevende staafjes. De vlaggenstok is voorzien van verlichting zodat je als speler enig idee hebt waar de bal heen moet. Om te voorkomen dat iemand in een van de sloten terecht zou kunnen komen zijn deze aan de voorzijde gemarkeerd met grote rode bollen. De nachtgolfers kunnen de baan in!

In de baan 36 spelers voorzien van een aantal lichtgevende golfballen. Een enkeling heeft een zaklantaarn mee, een lamp op het hoofd of de golftrolley verlicht met lampjes. Onder de deelnemers is een echte nachtvlinder inclusief vleugels en verlichting, Ineke Koper. Het ziet er prachtig uit.

Gekleurde ballen vliegen door de lucht als vuurwerk, de kreten van spelers zijn te horen wanneer een putt er net wel of niet in gaat of het net niet lukt de bal uit het water op te vissen. Zichtbaar zijn ze zeker, meer dan eens blijkt de hengel echter net te kort te zijn. Afstand inschatten wordt ineens totaal anders, het is een bijzondere ervaring waar iedereen van geniet.

Na 9 holes worden een drankje en hapje door de vereniging aangeboden, terwijl de scores worden opgeteld en nagekeken. Ondanks het donkere weer zijn er twee birdies geslagen, heel knap gedaan! De prijzen zijn passend voor een wedstrijd in het donker: bioscoopbonnen, donker bier, (prachtige) lichtgevende kaarsen en popcorn voor op de bank thuis bij een filmpje (voor diegene die de bioscoopbon misliep). Na de prijsuitreiking blijft het nog lang gezellig binnen.

Een dankwoord aan Peter Jager voor zijn sponsoring, zodat er meer spelers mee konden doen, aan Natasja voor het ter beschikking stellen van de rode bollen en de prachtige lichtgevende vlinders die ze heeft gedoneerd, aan Marjolein Bosman voor alle hulp die ze heeft geboden en aan de honden van zowel Yvonne als Marjolein. Zij hebben zoveel sperziebonen gegeten dat er voldoende glazen potten waren om de teeboxen te verlichten.

Heb je deze fantastische avond dit jaar moeten missen omdat je op de reservelijst stond? Hou de agenda goed in de gaten, wie weet organiseren we volgend jaar opnieuw een wedstrijd in het donker.

Uitslag
Heren
1. Wien Philips
2. Hans van Santen
3. John de Nooij

Dames
1. Marlous van Loosdrecht
2. Bertie Wolf
3. Marjolein Bosman

Birdies: Hans van Santen en Johan Hansma.

Ilse Oltmann en Yvonne Tuin

Bekijk de foto's