Instuif 9 mei

Op deze superdag (wat het weer betreft) werden wij als vanouds verwelkomt door Koos op zijn bekende ontvankelijke houding. Maar nu voelde ik dat er iets in de lucht hing. Nou dat klopte!

Nog voordat Koos met de indeling begon, melde hij dat de 'gemerkte' ballen, die wij mochten gebruiken, en gratis aangeboden kregen, die het spelletje een wending moesten geven, waren geschonken door Thea van Gelder. Deze, op haar beurt verkregen uit een gift van middels een overleden markant lid, Ton Beukenboom. Even ter verduidelijking; Ton was een op leeftijd geraakte veeboer, met heel veel boerenverstand, en evenzoveel nuchterheid. Mij werd een maand terug van een van zijn medegolfers een verhaaltje verteld over Ton, wat wel alom bekend was, maar toch. Ik wil u dit 'annekadootje' niet onthouden.

Een aantal jaren achtereen bespeelde Ton met gelijkgestemde golfmaatjes elke dinsdagmorgen de golfbaan. Hij was niet echt een begenadigd golfer, dus de ballen kwamen nogal eens op een niet bedoelde parkaarplaats. Nou, dat koste heel wat ballen. Ton had daar het volgende op gevonden! De landingsplaats op hole 6, het laterale slootje, was vaste prik om het tekort aan te zuiveren. De gebruikelijke roomse houding aangenomen (op je knieën) de armen uitgeschoven, met de daaraan verbonden, wat zij noemden 'kolenschoppen', minder was het ook niet! Oogst verzekerd. Dit ritueel wat zich elke week herhaalde, heeft naar de melding van Thea, ruim jawel…1000 ballen gescoord. Maar nu komt het; bij het naderen van het (ook ons bekende) slootje, viel de benaming spontaan uit de mond van de flightgenoten, nou komt ie... Het Ton Beukenboom kanaal!

Misschien voor de nieuwe eigenaar een ludieke actie waard, om de naam middels een bordje te honoreren voor deze bijzondere man. Ik noem het maar een uitstervend ras; Waarvan akte!

Groet, Ferdinand Vermeulen

Geplaatst op: 09-05-2018