Column

De baan is open! ‘Wat heet’, de opening is in ieder geval niet in het water gevallen.
Ging ook wat moeilijk met 9 graden vorst… Open is open, en daar is veel om te doen geweest. Het moest een keer gebeuren! Waar heb ik dit eerder gehoord, u ook? 1 Maart is normaal een datum die je aan het voorjaar doet snuffelen. Nu konden we al slippend naar hole 1 en vinden daar een maagdelijke blik ‘om te beginnen’, wel zo mooi zo’n 5 cm wit dekbed, wel hard hoor, zo ver onder nul, en een beetje killetjes… aan de… Maar toch, de baan, hij ging ijskoud open. Na een weekend ijspret zitten we nu half maart opnieuw in een vorstperiode. De uitdrukking ‘maart roert z’n staart’ is duidelijk zichtbaar geworden.

Het clubhuis
Het interieur van het clubhuis heeft een andere eigentijdse uitstraling gekregen, met een open haard geplaatst tegen ‘onze administratie ruimte’. Gezellig en nog lekker warm ook. Mooie grote plantenbakken, een lichte tafel rechts van de ingang, en een bar waar je normaal je ellebogen op hoort te parkeren, is helemaal vlak gemaakt. Hij 'schotelt' niet meer. Het wordt binnen ‘kort’ vast heel gezellig. Want hoeveel ‘Mooy’s’ staat ons te wachten?

De Europese Tour
Na Oman gingen onze golfers uiteen. Daan ging naar Pretoria in Zuid-Afrika waar toch veel Nederlanders aan de start verschenen. Met namen als van Rooyen; Kruiswijk; van de Walt, maar ook een Jager… deze was zonder jachtvergunning, en wel 2 heren Smid, beiden zonder carbid, maar toch goed voor een drive van zo’n 260 meter. Maar het mocht Daan niet baten, zijn eerste ronde met 3 boven de baan, en zijn tweede gelijk par was niet voldoende om mee te gaan naar het weekend. Jammer want in Oman ging het zo lekker.
Joost deed het beter in, jawel Mexico, met nog 64 genodigden waaronder wereldtoppers als Spieth, Watson, Garcia, Mickelson, de laatste als heel spannende maar verdiende winnaar. Joost werd zeer verdienstelijk 37ste.
De week erna was Joost in India, met ook weer een mooi resultaat, hij werd gedeeld 9de, ondanks een 8 op een par 4 op de derde dag. Ook hadden we mooie beelden van het publiek, mannen met een soort tulband van handdoekenstof gedraaid op het hoofd gedrapeerd. Heel bijzonder, dus ik spreek zo’n man aan met de vraag: komt u ’vaak hier’, hij antwoord mij, sterker nog ik woon hier en ik heet zelfs zo, ze noemen ons dan ook Fakir.
Nu stop ik even met onze Ned. Toppers. Dit met het oog op beschuldiging van stalking!

In memoriam Jan Goudberg
Ons bereikte het droevige bericht dat Jan 11 maart op 80-jarige leeftijd is overleden. Jan was bij ons op de golfclub een graag geziene gast, gespeend met een royale dosis humor. De toss-ochtenden waren bij Jan favoriet. Als flightgenoot mocht je zijn bal opzoeken en met een dankbare glimlach in de ‘bug’ als beloning naar de volgende slag.
Ook als deelnemer van ons biljartgroepje was Jan een leergierige speler. Later met  de de ziekte van Parkinson werd het steeds moeilijker tot resultaat te komen. Toch met zijn humor wist hij ons best bezig te houden. Jan laat ook bij ons een gevoelige lege plek achter. Met een prachtige staat van dienst in vele organisaties op sociaal, maatschappelijk, cultureel en niet het minst, op bestuurlijke dienstverlening, heeft hij zijn sporen verdiend. En… hij kon zo mooi zingen, gehoord bij de jaarlijkse Kerstbrunch in het clubhuis.
Lies, kinderen en kleinkinderen veel sterkte gewenst.

Geplaatst op: 19-03-2018