Gespot op de baan

Er is veel te vertellen over de egel. Al eerder zagen we dit leuke diertje bij de chipping green. Nu is hij gezien bij het kreupelhout langs hole 2.

Wetenswaardigheden
Een egel is ongeveer 30 cm lang en heeft kleine oren, die je nauwelijks kunt zien. Hij wisselt zijn stekels zelden en onregelmatig; gemiddeld gaan stekels zo'n 18 maanden mee, drie keer zo lang als een gemiddelde haar.
Een egel kan goed ruiken: hij ruikt insecten die zich drie centimeter onder de grond bevinden. Egels beschikken over een uitstekend gehoor.
Het geluid van egels bestaat onder andere uit snuiven bij het eten, knorren bij gevaar en fluiten bij de paring. Andere geluiden zijn onder andere piepen, sissen en sjirpen.

Dieet
Egels zijn insectivoren, maar eten ook appels. Met zijn snuit spoort hij zijn prooien op tussen afgevallen bladeren, graspollen en losse aarde, terwijl zijn gehoor scherp genoeg is om prooidieren onder de grond te horen kruipen. Als hij de kans krijgt kan een egel binnen een paar uur meer dan tachtig regenwormen en/of kevers eten en ongeveer zeventig gram aan voedsel in een nacht verorberen. Hij eet graag rupsen en heeft een voorkeur voor kleine slakken, die hij in een keer kan doorslikken. Je mag egels voeren, je kunt zelfs speciaal egelvoer kopen. Zet beslist geen schoteltje melk neer, daarvan krijgt hij diarree. Hij mag ook honden- of kattenvoer. Beter is niet in te grijpen en de egel zijn gang te laten gaan.

Winterslaap
De egel houdt een winterslaap. Hij kan slecht tegen de kou: temperaturen lager dan 12 °C verdraagt hij niet. De winterslaap duurt ongeveer van oktober tot maart of april. Van te voren moet hij een flinke vet voorraad opbouwen om de winter te kunnen overleven.

Gevaar
Egels rollen zich bij gevaar op tot een bal. Het verkeer maakt veel slachtoffers onder egels. Ook door slakkenbestrijdingsmiddelen gaan egels dood. Vrijwilligers en greenkeeper opgepast: egels komen soms ook terecht in maaimachines. Voor gewonde of zieke egels kan je de dierenambulance bellen.

Bijgeloof
Volgens het bijgeloof stelen egels appels op hun ruggen en zuigen ze melk uit de uiers van koeien. Daarom werd er vroeger jacht op de egel gemaakt. In de middeleeuwen dacht men dat de lichaamsdelen van egels geneeskrachtig waren. Een van egels gemaakte zalf zou bijvoorbeeld werken tegen steenpuisten.
Dit zijn zo maar wat wetenswaardigheden over dat nuttige dier: de egel. Wat zou ik graag een heleboel van die leuke beesten in mijn tuin hebben: we hebben slakken genoeg. Maar ook erg leuk dat we hem op onze eigen golfbaan kunnen tegenkomen.

Bedankt Wim Vinju voor de foto.

Wil van Horssen

Geplaatst op: 07-10-2017