Eerste damesmiddag

Nee, op de eerste damesmiddag in 2017 zijn geen birdies geslagen, maar wel veel birdies gehoord én gezien!
We hoorden de merels fluiten, ook nog andere vogels konden we horen, maar ja, welke?
In de sloot nestelende meerkoeten en een moedereend met jonkies. Op de boom tussen hole 8 en hole 9 een paar broedende scholeksters. We zagen zelfs een kieviet op hole 8.

Mandarijneend
Maar de meest opvallende vogel, die we zagen, was toch wel een mandarijneend! Bij de borrel na de wedstrijd werd gesuggereerd dat deze eend mandarijnen legt in plaats van eieren. Of was het misschien een koningsgezinde eend: een gewone eend, die dacht dat het al koningsdag was?
Deze kleurrijke eend is een mannetjes mandarijneend: hij heeft een donkerrode snavel, een lange, afhangende kuif, kastanjebruine bakkebaarden en twee goudkleurige zeiltjes op de vleugels, die kunnen worden opgezet om vrouwtje en andere mannetjes te imponeren. De vrouwtjes en jongen zijn bruinachtig grijs.

Exoot
De mandarijneend is een exotische verschijning die je eigenlijk niet in Nederland zou verwachten. Oorspronkelijk komt hij dan ook voor in Oost-Azië. Maar mandarijneenden zijn vanwege hun kleurrijke en fijne uiterlijk een geliefde toevoeging aan watervogelcollecties. Ontsnapte vogels uit dergelijke collecties broeden sinds eind vorige eeuw ook in Nederland. Wie weet vindt hij een leuke plek op onze golfbaan om te broeden!

Wil je dat zien, dan moet je niet in de sloot kijken. Een mandarijnvrouwtje broedt in de bomen! Een dag nadat de jongen het ei hebben verlaten, springen ze uit het nest.

Geen birdie geslagen, maar zo genoten van alle vogels op onze golfbaan. Je zou het niet zeggen met deze lage temperatuur: maar het is lente!

Wil van Horssen

Geplaatst op: 25-04-2017