IJsvogel

Gespot vliegend over het water bij hole twee: de ijsvogel!
In de banner van de website ziet u al een tijdje een foto hem. Met dank aan Erik Hansma.

Dat hij zich thuis voelt bij onze golfbaan komt omdat hij van water houdt. De meeste ijsvogels leven in de tropen waar geen ijs te vinden is. IJs is de grootste vijand van ijsvogels omdat ze geen vis kunnen vangen als het water dichtgevroren is.
Hij dankt zijn naam waarschijnlijk van het Duitse woord Eisenvogel dat "ijzeren vogel" betekent en dat slaat op het blauw van zijn rugveren. De Engelsen hebben een mooiere naam voor hem: Kingfisher.

Broeden
Broedt vanaf februari/maart. Ze graven tunnels van een 0,5 meter in oevers, in wanden maar ook wel tussen wortels van bomen of in een kunstmatige ijsvogelwand. Meerdere legsels per jaar van meestal 6-7 eieren.
Ze komen voor bij meren, moeras, oevers, park en tuin, plassen, rivieren en vennen. IJsvogels duiken in helder, liefst stromend water naar bij voorkeur visjes maar ook naar waterinsecten. IJsvogels stellen prijs op bomen of struiken langs de oever, bij wijze van uitvalsbasis. Ze zitten vaak stil op een laaghangende tak boven het water te loeren naar visjes. Voordat hij duikt 'bidt' de ijsvogel even boven het water.

Vogeltrek
De ijsvogel trekt niet weg. Bij koude winters gaat hij op zoek naar voedsel en verlaat zijn territorium. In augustus en september is er verplaatsing van jonge vogels en komen ze ook op plekken waar ze niet broeden (zoals de Waddeneilanden).

Bescherming
Het aantal broedende ijsvogels in ons land is erg wisselvallig, wat vooral te maken heeft met de invloed van strenge winters. Een goede waterkwaliteit en hulp bij het nestelen bv. met een ijsvogelwand kunnen helpen.

Al deze informatie en nog veel meer over ijsvogels is te vinden op het internet.
En deze prachtige vogel is zo maar te vinden op onze eigen golfbaan in Weesp!
Ziet u ook een ijsvogel op de golfbaan, graag even een berichtje naar: redactie@golfverenigingweesp.nl
En uiteraard graag ook een berichtje en als het kan mét foto over andere natuurwetenswaardigheden.

Wil van Horssen

Geplaatst op: 09-12-2016