Edelparkieten

Ze laten weer van zich horen: de parkieten in de bomen tussen hole 1 en hole 9.
Maar welke parkieten zijn het toch?
Ik denk dat het halsbandparkieten zijn om dat deze vogels in onze winters kunnen overleven. En dat kun je niet zeggen van de langstaartparkiet. Maar ik hoor het graag als het anders is.

Informatie
Ze zijn knalgroen, hebben een rode snavel, een oranje-roze halsband en zijn erg luidruchtig. Het zijn tropische vogels die uit Zuid - Azië en Centraal Afrika komen. Het gaat om kooivogels die ontsnapt of losgelaten zijn.
Ze broeden in holen en in nestkasten.
De halsbandparkiet komt sinds de jaren zestig in het wild voor in ons land. Sinds die tijd heeft de vogel een gestage groei doorgemaakt. Tellingen komen nu uit op zo’n 12.000 exemplaren. Oorspronkelijk zaten ze op vier slaapplaatsen: Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Den Haag. Maar nu vind je ze in de hele Randstad terug en ook al daarbuiten.
Ik las op internet dat grote groepen halsbandparkieten om sommige plaatsen voor overlast zorgen.

Broeden
De broedperiode begint in maart. De halsbandparkiet broedt in kolonie verband en legt één keer per jaar 4, soms 3 / 6 eieren.

Voedsel
Halsbandparkieten eten een beetje van alles met een voorkeur voor zaden, fruit, bloemen, granen en allerlei vogelvoer met een voorkeur voor pindanoten.
Door hun grotere verspreiding vinden ze ook hun weg naar fruitbomen, waar ze graag aan appels en peren pikken. Fruittelers zijn hier niet blij mee. Die zien steeds meer schade ontstaan aan hun oogst.

En deze parkieten kun je zo maar horen op onze golfbaan.

Wil van Horssen

Geplaatst op: 31-05-2016