Pinksteren

Achter de driving range en bij de sloot bij hole 6 daar staan ze: de Pinksterbloemen.
De planten met de zachtroze bloemen van 35 tot 50 cm hoog.  De plant bloeit met name in de periode vóór Pinksteren.
Het is een vrij algemene plant hoewel er de laatste jaren toch steeds minder zijn. Dat komt door de intensivering van de landbouw.

Pinksterbloem wordt ook wel Schuimkruid genoemd. Dat komt door het schuimbeestje dat deze plant erg lekker vindt. De larve van het schuimbeestje leeft in een schuimnestje dat erg op speeksel lijkt.

De Pinksterbloem is een waardplant van de oranjetipvlinder. Een waardplant is een plant waarop een vlinder haar eitjes afzet.

Wetenswaardigheden
De plant werd vroeger gebruikt bij hartklachten en soms bij epilepsie. Pinksterbloem werd als rauwkost gegeten, vooral tegen scheurbuik. De bladeren smaken mild of radijsachtig scherp.
Volksnamen als kievitsbloem en koekoeksbloem wijzen erop dat de bloeitijd samen valt met de terugkeer van de vogels in de lente. In sommige delen van Frankrijk werd de Pinksterbloem gevreesd, omdat men dacht dat adders erg op de plant gesteld waren. Wie de bloem plukte, zou binnen een jaar worden gebeten.
In Duitsland zou degene die de Pinksterbloem plukte, samen met zijn of haar woning, door de bliksem getroffen worden.

Ik zal de bloemen maar niet plukken.....

Wil van Horssen

Geplaatst op: 08-05-2016